Bavaria 36-2 overvintrer i vandet. Spørgsmål i forbindelse med det (sikkert et dumt spørgsmål

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2903
    Anonym
    Inaktiv

    Kære Jer.
    Vi købte i 2019 denne skønne båd og har besluttet os for at lade den overvintrer i vandet. Vi har styr på vinterkonservering, men har et enkelt spørgsmål i forhold til om båden skal være koblet på EL således at batterierne ikke aflades.
    Det vi har praksis for lige pt. er at slukke for hovedafbryderen på båden og at koble EL til båden. Er det den rigtige måde at gøre det på?

    Jeg har afmonteret en redningsflåde, som blev købt i forbindelse med at tidligere ejer købte båden tilbage i 2005. Er der nogen, som kunne være interesseret i den?

    Vh, Tinne

    #11103
    webmaster
    Keymaster

    Hej Tinne

    Jeg har selv en 36-3 fra 2011 og det er et meget relevant emne. Svaret afhænger af hvilket batteri(er) I har på båden, hvilken lader I har og endelig hvorledes jeres landstrøm er “sat op”.
    Vedr. batterier, hvis I har blybatterier (fx. AGM eller GEL) så kan I roligt lade når det bliver koldt. Hvis I derimod har lifepo4 eller lithium, så må I ikke lade når det bliver koldt. Hvor koldt afhænger lidt af typen – men fx. frostvejr er no go.
    Om man vælger at lade sit ladeapparat vedligeholde blybatterierne om vinteren afhænger egentlig ikke af om det er vinter – men derimod af batteri og ikke mindst ladeapparat. Hvis I har et moderne ladeapparat med en vedligeholdelsesfunktion så kan det være med til at forlænge levetiden af batteriet – hvor i mod en løbende opladning og afladning “bruger” af batteriets levetid. Generelt kan blybatterier sagtens tåle ikke at blive brugt (herunder opladet) i længere tid (hvor lang tid afhænger igen af batteriet).
    Endelig spørgsmålet om at “koble el til båden” – hvis det er landstrømmen (220v ind til broen), så kan der være et problem med galvanisk tæring, som i øvrigt gælder hele året. Igen afhænger det af installationen. Hvis der er monteret en galvanisk isolator – så bør der ikke være noget problem. Hvis ikke, så afhænger det af om jeres båd har en bedre jordforbindelse end de andre både der er koblet på samme elkreds (220v) på broen. Hvis jeres er “bedst”, så er I “jordforbindelse” for hele broen og så er der stor risiko for galvanisk tæring – og det skal man IKKE have.
    Når du nævner hovedafbryderen, så har I en hovedafbryder på 12v og en på 220v. Hvis I slukker for 220v hovedafbryder, så er der ingen grund til at lade ledningen på broen være tilsluttet – men I kan forsat godt have 12v om bord. Hvis det er 12v hovedafbryderen som I slukker for (det er bestemt en god ide medmindre I har noget overvågning eller andet tilsluttet som kræver konstant 12v spænding) så vil ladeapparatet hvis det er monteret korrekt forsat lade på jeres batterier – som jfr. ovenfor godt kan være et klogt valg.
    Generelt er mit bedste råd – hvis I ikke specifikt kender jeres elsystem – så sluk for det hele – både 12v og 220v og fjern landledningen (så falder man heller ikke i den :-))
    Hilsen Jan

    #11104
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Jan.
    Tusind tak for et meget kyndigt svar. Jeg vil tage ud og kigge på hvilke batterier vi har. Den galvaniske isolator mener jeg at have set sammen med laderen, men skal lige have tjekket efter. Jeg vidste slet ikke, at vi har to hovedafbrydere. Den jeg ved hvor sidder, ved jeg heller ikke om er 12v eller 220v, men det må jeg kunne teste ved at sætte elkedlen til med hovedafbryderen slukket. Ved du hvor den anden hovedafbryder typisk sidder?
    Mvh Tinne

    #11105
    webmaster
    Keymaster

    Hej Tinne
    Jeres hovedafbryder på 220v ligner typisk den som sidder hjemme i jeres hus og det er nok den du har har “spottet”. 12v hovedafbryder, se eksempel vedhæftet, sidder typisk tæt på jeres forbrugsbatteri – så led i nærhed heraf.
    Hvis I har flere batterier, fx. et til forbrug og et til startbatteri, så bør begge være forsynet med en afbryder og så skal du lede efter 2 🙂
    Bedste hilsner Jan

    #11106
    Anonym
    Inaktiv

    Tak Jan

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.