Svar til: Utæt dieseltank

#10436
Medl.nr. 784
Keymaster

Jeg havde det samme problem, og har løst det meget simpelt og effektivt. Tanken har en række tilslutningsmuligheder og det er ikke i alle både de alle bliver brugt. Desværre bliver disse ekstra “huller” af og til afblændet helt utilstrækkeligt med sådan nogle bøjninger, som egentligt er til et helt andet formål, nemlig samling af slanger, som man også kan se på jeres billede. Når tanken er fyldt helt op, er tilslutningshullerne under tryk, idet Dieselolien står højere end hullerne. Fylder man diesel på, helt op til kanten, står dieselolien måske en halv meter over tilslutningshullerne. Det samme når båden krænger. Jeg synes at alle Bavaria ejere ved lejlighed bør chekke om der er lidt fedtet og blankt rundt om disse huller.

Løsningen er at sætte nogle ordentlige propper i hullerne i stedet for disse slangekoblings-bøjninger, som er for tynde, og har alt for lidt anlægsflade, pga de riller der lavet for at en slange kan sidde fast. Jeg fandt selv en bolt som var lidt større end hullet i gummiringen som sidder i hullet i plastiktanken. Det var en bolt hvor kun en del af bolten havde gevind og jeg skar gevindet af, for ikke at ridse gummiringen indvendigt. Jeg tror det var en galvaniseret bolt for jeg både filede den rund på spidsen, og sleb den glat med fint sandpapir. Bolten måtte jeg presse i med fingrene, den skal sidde stramt for at sidde fast og være tæt, men den skal naturligvis ikke være så stor at den ødelægger gummiringen.

Før jeg fik sat en ordentlig prop i (jeg havde kun een ubrugt tilslutning) var det noget værre svineri, med diesel som var spredt ud i hele skibet fordi jeg samtidig havde et utæt ferskvandsrør, og en utæt antihævert ventil, og jeg havde en del vand under dørken, hvor der også var tilført diesel. Addd. Så jeg har haft dørken op i hele salonen og gøre rent.

Tilslutnings-systemet er ellers ret smart for det er nemt at tilslutte en ny dieselforbruger, f.eks. et oliefyr. man skal blot undlade at tilslutte noget når tanken er helt fuld, for så vil olien løbe over fra det øjeblik man fjerne proppen til man sætter den nye forbrugers sugerør i. Og det er faktisk et sugerør man sætter i. Motorens sugerør går længst i, dieselfyrets sugerør bør ikke gå helt så langt i, for så kan oliefyret ikke tømme tanken helt, og man vil altid kunne sejle nogle timer for motor selvom oliefyret er “løbet tør” for olie.

Motoren har forøvrigt to tilslutninger, et sugerør og et returløb fra oliepumpen. På min tank er der 4 tilslutningshuller i alt.

Håber dette var værd at bruge sin tid på at læse.

Jesper Milling