Vi har en Bavaria 38, og jeg har skiftet det gamle glideleje til et nyt rulleleje fra Jefa. Jeg har også monteret en offeranode og forbundet den elektrisk til lejehuset (med en ledning). Der er ingen forskel på lejer fra Bavaria og Jefa, da Bavaria køber sine lejer fra Jefa. Oplyser du dit skibs byggenummer til Jefa, ved de derfor også hvilke dimensioner dit nye leje skal have. Men der kan være forskel på materialet der er brugt af Jefa før i tiden og nu, det må man i givet fald spørge Jefa om. Og rullelejer bliver nok ikke så stramme, hvis de suger vand og udvider sig. Min offer anode er en zinkanode (en tærezink) men det var nok bedre hvis jeg havde fået fat i en anode lavet af aluminium eller magnesium, da disse to materialer ligger længere nede i den galvaniske rækkefølge end aluminium, som igen ligger lige under zink. I princippet skulle zink derfor ikke kunne beskytte aluminium. Kloge hoveder har dog betrygget mig om at den specielle aluminiumslegering der bruges i lejeskålen ligger højere i den galvaniske rækkefølge end zink, og jeg har også bemærket at der var spist af min zinkanode da båden var på land sidst. Næste gang bliver det dog en Magnesium anode. Jefa har en artikel om det her, som dog er på engelsk: https://www.jefa.com/electro-f.htm