Svar til: Tyskerskødning

#11611
Mads Skagen
Deltager

Hej Jørgen

Tak for din kommentar. Den bedste forklaring jeg kan finde til at illustrere det jeg har tænkt mig at gøre, er på nettet og skabt af min favorit Bavaria sejler Patrick Laine – jeg kan varmt anbefale at se hans videoer om emner som rigning, at ligge underdrejet i storm på atlanten, havnemanøvre singlehand, passager omkring Skotland i stærke strømme og solosejlads til Azoerne og Island.

Hos Harken kalder de det “Admirals Cup 2:1 with Dedicated Winch”, jvf. https://www.harken.com/content.aspx?id=3901

Men til pointen om tyskerskødning er i videoen vist hvordan storskødet bringes til begge spil i cockpittet via blokke på dækket og kan evt. splejses til et uendeligt skøde (omend dette ikke er en forudsætning). Fordelen over at have storskødet sluttet på ruftaget i løjgangen (som er tilfældet på min) synes at være at skøder til begge sejl er inden for rækkevidde fra hjelmen idet alle 4 spil i cockpittet er inden for umiddelbar rækkevidde (Sådan er det ihvertfald på 34eren fra 08). Nogle nævner fordelen ved ikke at have en masse skødetov liggende i cockpittet, men en oplagt fordel er at storsejlet kan trimmes fra luv side uanset halse.

Her er Patrick Laines forklaring

Og her en anden interessant tråd om emnet:
http://www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-430917.html