vand under dørken

Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #9545

    Vi har for nylig haft et problem med vand i motorrummets sider og i sumpen på vores Bavaria 33. Det viste sig efter et detektivarbejde at skyldes en lille tæring i undersiden af udgangsstudsen på lydpotten, som ligger ved siden af vandvarmeren. En tætning af det lille hul med flydende pakning løste problemet.
    Med venlig hilsen
    Leni
    s/y Andrea

    #9546

    Hej. Den med det utætte bruserhoved har jeg også prøvet, men det jeg vil fortælle om her, var et andet og langt vanskeligere problem at finde. Vi fik vores B37C i 2006 og hver gang vi havde været ude og sejle, var der lidt vand under dørken, og vel at mærke KUN når vi havde været ude og sejle. Jeg ledte efter problemet i flere år, og det var føret efter en samtale med én af Floors medarbejdere, at årsagen blev fundet. Han (Flemming) fortalte mig, at det var et kendt problem, at der var et lille hul fra min gummiliste ude agter og ind i båden. På vores model er der en bred hvid gummiliste rundt ved badeplatformen/agterenden, og i bunden af den sidder der et metalbeslag, hvori der er boret et lille hul, således at regnvand/havvand løber ud, og ikke lægger sig på gummilisten. Problemet var, at Bavaria havde boret hullet for tæt på selve skroget/agterrummet, hvorved der var kommet et lille hul ind i agterrummet fra gummilisten. Vandet kom dog kun ind af det lille hul, når vi sejlede og den hvide gummiliste kom under vand. Det var let at se, da vi fik beslaget og gummilisten taget af. Hullet blev lukket og jeg har ikke haft problemet siden.

    #9547
    Medl.nr. 1090
    Keymaster

    Hej Brian,
    Så bavaria havde simpelthen boret hul i skroget i forsøg på at lave et lille drænhul i hækkanten? I så fald forstår jeg bedre de mange bavariavittigheder, som jo ikke er specielt morsomme, når man er bavariaejer

    #9548

    Hej Brian,
    Ja, det er lidt svært at forklare, men jeg vedlægger et billede jeg fandt på nettet. Under badestigen, til venstre for fenderen er der et metalbeslag, der går rundt om den hvide gummiliste, sikkert for at holde listen fast. Gennem dette beslag og gennem gummilisten er der boret et afløbshul. Problemet er, at gummilisten sidder på skrogsamlingen, der hvor top og bund er limet samlet, og hullet bores således også gennem denne samling. Hvis hullet så bores for langt inde/fremme, så bore man lidt længere inde, end der hvor top og bund er limet sammen, og der kommer et lille hul ind i selve båden. Hullet er under glasfibermåtten indvendig i båden, så hullet kan ikke ses indefra, hvorfor det er næsten umuligt af finde. Tages beslag og gummiliste af, så ses det lille hul dog tydeligt. Men ja, Bavaria skal ikke have meget ros for den fejl, der åbenbart er lavet på en del både af den model (B37C fra 2006).

    #9549
    webmaster
    Keymaster

    Det kan også være et lille hul i din varmvandsbeholder i en svejsning som jeg har været ude for, og den kan man ikke se da så bare siver ud inden for det lag isolering. Det er spion arbejde se på bunden hvor den skinner af vand/fugt og følg det trin for trin
    BV37 2001
    Preben

    #9550
    Gert Lundberg
    Deltager

    Jeg havde samme problem for et par år siden, det viste sig efter mange undersøgelser, at jeg havde haft dækslet til vandtanken taget af, pakningen havde da forskubbet sig i sit leje i dækslet, det bevirkede at dækslet var utæt uanset hvor hårdt jeg spændte det.
    Da jeg fandt fejlen, fik jeg sikret at pakningen sad som den skulle i sit spor i dækslet.
    Siden da har tanken været tæt.
    Men jeg har også et par gange været nødsaget til at skære en lille bid af den røde slange der går fra varmtvandsbeholderen, da den med tiden bliver skør, og derfor bliver utæt, skær ca. 1 cm. af slangen og genmonter den, så er den tæt et års tid eller to igen.
    Vh Gert Lundberg bavaria 34.

    #9551
    Medl.nr. 1086
    Keymaster

    Hej, jeg er ny Bav 36/2 – 2004 – ejer. Jeg er lidt usikker på varmtvandsbeholderen (isotemp slim – mener jeg) – Hvordan kommer der vand ind i den ?
    jeg har forsøgt at læse mig frem til det…. bliver vandet fra varmtvandsbeholderen “blandet” med det øvrige vand i tankene ? er der en tilbageløbsventil ?
    jeg tænker hvis vand der bliver varmet op, kølet ned, varmet op med bakterier osv. hvis det bliver blandet med drikkevandet. Jeg er med på at
    det blive blandet i aftapning (blandingsbatt. osv. ) – Håber en erfarne bavaria ejer kan hjælpe 🙂 hej Michael

    #9552
    Medl.nr. 559
    Keymaster

    vand i sumpen kan også komme fra—– kølerørene til køleskabet. Det sker når strøm styrken falder, eller hvis man slukker køleskabet for en periode.
    Afrimer..

    #9553

    Det kan også være regnvand fra et af dækslerne til vandtank, diseltank eller til tømning af holdingtank – det har jeg oplevet

    Peter

    #11542
    Medl.nr. 767
    Keymaster

    Svar mht. overtryksvand fra vandvarmeren: På mange Bavariaer – i hvert fald lidt ældre – er overtryksventilen forbundet med den bageste vandtank, så det havner i tanken fremfor i sumpen. Dette sker ved vandvarmerens koldtvandsindtag, så det vand, der kommer tilbage til tanken, har formentlig ikke været opvarmet i vandvarmeren.

    Der er normalt en tilbageløbsventil på den slange, der forsyner vandvarmeren med koldt vand. Tilbageløbsventilen sidder “før” vandvarmeren og overtryksventilen.

Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.