brug af elkedel ved pantry

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2779
    Anonym
    Inaktiv

    I mange år har jeg taget strøm til elkedel fra 230 v stikker ved vasken i pantryet. Pludselig er jeg blevet opmærksom på, at stikbenene bliver meget varme efter at kedlen er bragt i kog (under 1 min). Er der nogle forholdsregler, jeg har overset om max.. belastning af ledningsnettet.
    jens gjerum ejer af Bavaria 30 fra 2007.

    #10789

    Båden er CE godkendt så ledningsnettet bør kunne tåle den belastning som sikringerne tillader (jeg mener det er minimum 1,5 mm2 ledninger hvis sikringen er 13A). Det kunne derimod være en dårlig forbindelse i selve stikdåsen, det har jeg selv været ude for. Prøv at slå 230v fra og skrue stikdåsen fra hinanden og se om noget ser svedet ud – i midt tilfælde var der i hvert fald ikke nogen tvivl så snart jeg fik den åbnet.

    #10790

    Jacob, har du haft problemer med det stik?

    #10791

    Det var i en anden sammenhæng, men problemstillingen er jo den samme, at varmeudvikling kan være tegn på underdimensioneret ledning eller dårlig kontakt. I mit omtalte tilfælde vil jeg vil mene at det udgjorde en betydelig brandrisiko hvis jeg ikke havde opdaget det.

    #10792
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Jacob
    Tak fra dit svar. Det samme problem gør sig gældende i stikdåsen ved kortbordet. Kunne det evt. være en fejl i stikket til kedlen?. Nu vil jeg først skille stikdåsen ad og se hvordan den ser ud. Bære den præg af overophedning, så må jeg stoppe med at bruge el-kedel, til problemet er fundet og løst.
    Mvh Jens Gjerum

    #10793
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Jacob, Lars m.fl.
    Her en noget forsinket reaktion på indlæggene – og med røde ører. Fejlen lå i det stik til elkanden, som jeg selv havde monteret.. Sjusk med fastgørelsen af alle kobbertrådene i stikbenet var årsagen. Beklager hvis jeg har gjort nogen unødigt bekymret.
    mvh jens gjerum

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.