Riggen driller

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2601
    346
    Keymaster

    Skal bruge lidt hjælp til at sætte riggen. Jeg er en klovn til det, det ender altid med, at toppen eller fra undervant til toppen vil vende frem ad (i sejlretning) Hvad gør jeg forkert? jeg har gjort følgende, sat masten(lige) med forstaget og strammet ydervant og med slækket undervant og agterstag. Dernæst har jeg strammet ydervanter (hårdt) og efterfølgende strammet undervant (knap så hårdt) så er det at toppen vender fremad. Skal jeg måske stramme ydervant til og derefter stramme undervant hårdt? hjælp søges til fortvivlet B31 sejler (med rullemast).
    Med sejlerhilsen
    Jan

    #9968
    774
    Keymaster

    Har du som tidliger har skrevet læst mit indlæg er du sikker på at dit forstag sidder retig eller har du starmet dit agterstag for mig lydder det lidt mærkeligt at den skulle hælde fremover da salling horne er bagudvent med det formål at masten skal kunne stå alene uden agterstag god vind

    #9969
    madssalling
    Keymaster

    Hejsa, Endnu en B31 sejler med samme problem. Det er som om at undervanterne trækker midten af masten for meget tilbage, så toppen stritter fremad. Jeg plejer at stramme ydervanterne meget og derefter stramme undervanter så meget jeg kan uden at toppen kommer frem.

    #9970
    346
    Keymaster

    Hej madssailling.
    Jeg har været i toppen af masten og slækket på undervanter, det har hjulpet gevaldigt. Jeg vil dog når masten kommer af i næste uge yderligere slække på vantskruen i mastetoppen. Jeg har hørt fra andre i havnen at det kræver ligt fingergefylen og måske skal der flere forsøg til inden riggen opfører sig som vi forventer – altså så mastetoppen ikke hælder frem.
    Tak for din kommentar.

    Mvh Jan

    #9971
    682
    Keymaster

    Jeg har været ude i noget af det samme. Det blev afhjulpet ved at justere de små vanter der går ned til salings hornene. Som riggen er fremstillet og med den lille udveksling der er i agterstaget vil den stå lidt fremover hvis man ikke fintrimmer. Et forslag er at slå taljen nogle flere gange, det giver et meget bedre trim.
    Held og lykke.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.