September 2016

Den 10. September

Vi var 17 personer fra Bavaria klubben som fløj henholdsvis fra Hamburg og Kbh. til Dalaman i Tyrkiet.
Derud over var der 4 øvrige både tilmeldt.

Alle ankom til marinaen i Goecek efter at være hentet i Dalaman lufthavn. En kort køretur.
Alle fik hilst på hinanden efter indkvartering i bådene. Vores var en Jeanneau 44 i.
Skønt var det at mærke varmen selv sent på aftenen. Flere tog sig et bad i havnen.

Dag 2.
Næste morgen var der afgang efter skippermødet og bådene var blevet gennemgået.
Første stop var en kort sejltur i en skøn bugt, som man ikke kunne se udefra, men pludselig åbnede der sig en gennemsejling, til den skønneste bugt, omgivet af bjerge.
Efter frokost fik vi med snorkel udstyr set skildpadder.

Første mødested var på en lille ø, Tersaneadasi. Et unikt sted, med en lille restaurant drevet af en familie. Her gik geder og køer rundt på de stejle klipper bag huset.
Ingen havnepenge, og en venlighed så stor. Her sad vi næsten ude i vandkanten, og nød en fantastisk middag med lokal mad til lyden af cikaders sang.
Bavaria klubben var vært for klubbens medlemmer.

Dag 3.
Næste morgen var kursen sat mod nord bugten, Ekincik Koyo, 25 sømil.
Inde i bugten kom en fin lille Marina til syne, hvor alt bar præg af en maritim atmosfære. Også her var det tydeligt at ingen andre turister end sejlere kommer.
En lille skøn lagune, her blev der flittigt badet. Temperaturen i vandet var 29 gr.
Et herligt syn var det at se hønsene sidde i træerne.
Der var fine badeforhold lidt oppe ad klipperne, ligeledes var det en god restaurant som alle spiste på, med fin betjening og igen med lokale retter. Flot udsigt over havnen.

Dag 4.
Her var der fra Seatravels valgt at ligge over, da vi vi var i specielt kulturelt område.
Et rigtig godt valg.
Ved skippermødet blev vi informeret om dagens tur, hvor vi kl. 9 blev hentet af to både, som skulle bringe os op til et stort deltaområde. Først så vi nogle grotter, et smukt syn, men også barskt syn, når man tænker på hvad mange års erosion kan gøre.

En spændende tur mens vi begav os op ad floden. En skildpadde så vi blive fodret – og den var stor, men en masse andre skildpadder så vi også komme op for at få luft.
Der blev stoppet ved et klippe fremspring, hvor vi gik den “varme” gang op til et fantastisk amfiteater fra romertiden.
Tilbage i båden, hvor et imponerende mausolæum kom til syne højt oppe på klipperne og vi fik af bådføreren historien om stedet.

Til frokost lagde vi til ved en hyggelig restaurant, i byen Dalyan – alle var sultne.
Fik igen noget skønt mad. Herefter en kort sejltur længere oppe ad floden, hvor vi lagde til ved mudderbadet.
Mange fik blød hud, og et godt grin, efter en tur i det sorte mudder.

Snart sejlede vi igen mod floddeltaet, hvor Skildpadde stranden ventede. Der var store bølger, da det var blæst op. Overraskende var det at vandet var så varmt. Det kostede en lille sum, som gik til bevarelse af skildpadde bestanden.

Havnepenge for de to dage var 140 T.L.

Dag 5.
Aftalte at sejle tidlig, mod Fethiye, ca 30 mil, da det senere på dagen ville blæse op – det kom dog først sidst på dagen. Fik derfor morgenmaden på havet, mens vi så solen stå op, og vi blev hilst velkommen de første sømil af to delfiner. Et flot syn.
Som de øvrige dage, var det varmt og solrigt. Luften har indtil nu, alle dage været ca. 30 gr.
Et kort stop hvor der blev badet.
Et smukt syn var det at sejle mod marinaen for enden af bugten.
Vi benyttede hotellets swimmingpool med bar, og nogle gik i Hamam og fik massage, mens andre gik til byen.
Havnepenge var 66 TL når man spiste på marinaens restaurant, hvilket vi gjorde. Vi sad helt ud til vandet, hvor vi kunne se fiskene svømme i det klare vand i havnen.
En stor skildpadde dukkede op flere gange for at få luft.
Bavaria klubben gav vin til maden til medlemmerne.

Dag 6.
Kl. 5. 45 blev hele havnen vækket da der blev kaldt til bøn fra den nærmeste Moske, som lå 200 m fra havnen.
Efter morgenmad gik nogle til byens bazar, andre lagde ansigt til at prøve baberens kniv. Her fik man noget for pengene, både massage, brændt hår diverse steder, hvilket bla. gav “et par nye besætningsmedlemmer”.
Ved middagstid kom vi afsted mod Karacaoeren bugten. Her som de øvrige steder ligger man for Moringliner, men her gør man agterfortøjningerne fast på klipperne. En mand kom sejlende i gummibåd og hjalp.
Det var en utrolig smuk bugt, der lå mellem bjerge og klipper, og for bunden af den ene klippevæg lå en restaurant.
Vandet var klart som glas og også her var der skildpadder i det skønne vand.
Vi blev hentet og sejlet ind til et meget idyllisk lille spisested, hvor alt var hjemmelavet, og grønsager var egen avl. Haven var en skråning op ad bjerget, hvor der var granatæble træer, oliven, citroner og appelsiner.
Det var det rene idyl. Maden blev bagt i en stor stenovn, og det smagte skønt.

Dag 7.
Vi vågnede til hanegal istedet for muslimsk bøn. Og lige overfor os på klipperne stod en stor flok geder med bjælder på.
Da vi sejlede ud fra bugten, så vi en stor flok delfiner på tæt hold og på vej hjem mod havnen, så vi flokke af flyvefisk.
Selv inde i Goecek Marina dukkede 2 store skildpadder op.
En pragtfuld og oplevelsesrig tur var nu til ende og det var nu slut med de varme skønne aftener i måneskin og stjerner, morgen- og aftenbad i krystalklart lunt vand, og en stilhed så vidunderlig.
Lørdag gik turen atter mod Danmark.

Turen kan varmt anbefales til alle med lyst til at sejle. Så herfra tak til Sea Travel for en vellykket, varieret og spændende tilrettelagt tur.