Turen gik herefter fra Kalamaki havn i Athen til Aigina hvor vi havde første overnatning i en hyggelig by hvor der var havnefest. Dagen efter sejlede vi alle videre til Poros, hvor der var sørget for at få reserveret 5 pladser i havnen. Vi fik én efter én fik lagt os til kaj med et anker forude, og agterenden mod kajen. Poros er en meget smuk græsk by, der byder på mange oplevelser. Her blev vi alle inviteret på en restaurant, hvor Bavariaklubben var vært ved en dejlig græsk middag.

På grund af en del vind, blev det på skippermøde aftalt, at vi tager en ekstra overnatning i havnen. Det betød, at der var mulighed for at se byen ordentligt. Nogle lejede scootere og ATVér så der var mulighed for komme til stranden.

Efter et par dage i Poros var der enighed om at sejle et par sømil videre til “Russian Bay” hvor der var læ, og hvor der er fine muligheder for at bade og have anden hyggelig social samvær. Der var kun få sømil at sejle. Her havde vi 2 skønne dage, hvor der blev badet meget, og hvor der blandt andet blev arrangeret “gummibåds ræs”.

Fredag den 21 september sejlede vi alle hjemad. En tur på ca. 30 sømil. Der blev for nogle bådes vedkommende lige lavet et Pitt stop ved Aigina, hvor der igen blev badet. Men der blæste en del, hvilket betød, at flere valgte at sejle hjemover ret hurtigt. Sidst på eftermiddagen var vi alle samlet i havnen. Fredag aften gik de fleste hen på en lokal restaurant der lå langs havet, hvor vi spiste og tog pænt afsked med hinanden. Flere skulle tidligt op og med taxa til lufthavnen næste morgen.

Vi havde en rigtig skøn tur, hvor vi mødte mange dejlige mennesker. Der var også en del unge mennesker med på turen, og ikke mindst 3 skønne unger, som så ud til at befinde sig godt på bådene hele ugen.

Dagbog

Lørdag den 15. september 2018, Ankomst – Piræues havn

Vi er 24 personer, der er tilmeldt fælles sejltur i Athenbugten via Bavariaklubben.

Lene og Fritz, Årøsund.
Inga og Villy, Årøsund
Bodil og Niels Arne, Bogense + 6 gæster (børn og børnebørn, 3 voksne og 3 børn)
Janni og Kristian, Kolding
Lars og Hanne, Skærbæk
Vibeke og Michael Karrebæksminde
Sanne og Claus – Karrebæksminde
Heidi og Gert, Kongsdal
Lene pg Preben, Kongsdal.

Vi har tilsammen lejet 5 både: 4 stk, 41 fods Beneteau samt 1 stk. 38 fods Beneteau.

Vi mødes ved båd charter firmaet Kavas Yachting, Kalamaki havn, lørdag eftermiddag, hvor vi sammen fik overleveret vores både, på nær Vibeke og Michael samt Sanne og Claus, som først kunne komme senere om aftenen. Vi besluttede derfor at blive i havnen, indtil de også er checket ind. Vi fik besøg af Irene fra Kavas, som gav os en masse tips og råd om gode havne, ankringssteder samt sikkerhed ombord på båden. Vi fik også lige købt ind til køleskabet i båden. Der først afgang i morgen søndag. Vi går ud i byen og spiser aftensmad, og kryber i en varm køje sidst på aftenen.

Søndag den 16. september

Vi fik leveret morgenbrød af chefen for Bådudlejningsfirmaet Kavas. Herefter begyndte vi stille og roligt at forlade havnen. Efter 3 timers sejlads for motor, nærmede vi os Nisos Aigina hvor vi smed anker i en lille bugt lige før havnen, så vi alle kunne komme ude at bade, også Emmely og Alberte var ude at svømme rundt mellem bådene. Efter et par timer trak vi ankeret op igen og sejlede i havn. Lige rettidig til at vi fik nogle gode pladser i bunden af havnen. De både der kom senere, var nødt til at ligge for svaj uden for havnen. Men vejret var fint, så det var sikkert også hyggeligt.

Her er byfest, med mange aktiviteter på havnen. Om aftenen er der både musik, sang og fyrværkeri. Vi går i byen og køber pistacienødder og småting vi mangler. Hygger med at besøge hinanden på bådene, og i aften er vi 12 personer, der går ud og spiser sammen. Det var et hyggeligt og fint sted, men maden var nu ikke noget at skrive hjem om. Kødet var så sejt som skosåler. Vognmanden i Bogense med familie skulle formentlig fejre datterens 1 års bryllupsdag i aften.

Fritz har talt med Michael Bygballe fra Seatravel, som fortæller, at der skulle komme en del vind de næste par dage. Derfor foreslår han, at vi sejler tidligt til Poros imorgen. Vi har talt med Irene (fra Kavas). Hun har en kontakt i Poros, som har lovet at holde 5 pladser til os der.

Mandag den 17. September

Vi lægger tidligt ud fra havnen med kurs mod Poros. Der går ikke lang tid før der kommer en del vind, men det er heldigvis medvind. Bølgerne bygger sig op bag os, men der er ingen der har problemer. Fritz har kontakt med Dimitri, som er Irenes kontakt i Poros. Han vil godt holde 5 pladser ledige til os i havnen. (Dimitri er lokal fisker, og ejer en fiskerestaurant i Poros) Vi har lovet at spise i hans restaurant.
Det var bestemt ikke let at ankre op og lægge til på de udvalgte pladser. Der var meget vind og strøm gennem sundet hvor vi skulle ligge. Og så sejler vi jo desværre ikke i Bavaria, som er en del lettere til at lave havne manøvre med. Der er mange både der havde lagt ankre ud på kryds og tværs. Men, vi fik en fin placering. Vi håber blot at ankeret har ordentlig fat!

Det var mega varmt. Så vi var hurtigt hos den lokale købmand og købe noget at drikke. (Også vand). Da vi var meget varme, trængte vi til at komme i vandet. Men der var ikke en strand i nærheden, så vi måtte nøjes med en trappe, hvor vi kunne gå ud i vandet, med fare for at træde på søpindsvin eller blive revet med af strømmen, eller blive oversvømmet af bølger fra de mange færger der sejlede forbi i høj fart. Men vandet var varmt og klart. Det kølede dejligt.

Vi er inviteret ud at spise af Bavariaklubben i aften. Lene og Fritz har arrangeret middagen med Dimitri, som var den restauratør der sørgede for at der var ledige pladser i havnen til os. Det blev en virkelig hyggelig aften, med fantastisk skøn græsk mad. Der var mange forskellige forretter, som vi kunne prøvesmage. Hovedretten a´la Carte og derefter en skøn desert. Hertil dejlig vin, øl, og/eller vand. Tak til Bavariaklubbem.

Tirsdag den 18. September

Det blæste meget i nat og i morges, og vores skib nærmer sig meget kaj kanten. Vi måtte lægge fendere imellem. Hele formiddagen gik med at ændre på fortøjninger, og trække ind på ankerne, så vi alle kom til at ligge optimalt i havnen. Der blev afholdt skippermøde, og alle var enige om at blive i havnen istedet for at sejle videre i blæsevejret. En del af deltagerne lejede scootere eller ATV’er for at finde mere velegnede steder at bade. Vi besluttede at tage en taxa om til Russian Bay. Her var der virkelig dejligt. Bugten ligger helt i læ, og her er skønt at bade. Der ligger mange både for svaj her, så her kan sagtens være 5 både mere. Vi var efterhånden en del fra gruppen der mødtes her, og der blev badet og hygget i stor stil. Alle er enige om at stedet er skønt.

Vi var en flok på 8 personer der gik hen i byen for at spise. Egentlig ville vi længere op i byen, men blev shanghajet af en mand som sagde, at han var venner med Michael, og at han havde ventet på at vi skulle ringe. Han vil give vin til middagen. Det var nu ikke meget vin der kom på bordet, og betalingen røg direkte i lommen på en lakaj der stod på havnen. Senere var vi en tur rundt i byen. Her er meget smukt. Specielt oppe i den bagerste del af byen

Onsdag den 19. September

Vi sov bedre i nat. Det blæste ikke så meget som sidste nat. Ved skippermødet blev det besluttet, at vi alle vil sejle til Russian Bay. En kort tur på få sømil. Michael var sejlet i forvejen, og da vi ankom, var han klar til at svømme ind med en agterline, som han bandt omkring nogle træer på Bakken. Tak Michael du er sej! Her ligger vi godt. Lene og Fritz, Inga og Villy ligger lige ved siden af os, og på den anden side ligger “Vognmanden” og familie. Vi er bundet sammen. På den anden side ligger Michael og co, og ved siden af dem ligger vognmandens familie.

Der bliver badet i stor stil, og i løbet af eftermiddagen blev der holdt gummibådsræs! Behøver vi at oplyse, at de unge vandt. Vi var 5 gummibåde, og Preben, Gert og jeg kom ind på en flot 3. plads. Det var stillet præmie på højkant!

Vi har bestilt grillet kød på Tavernaen inde ved stranden, som blev hentet i gummibåde, og vi fik skøn middag ombord. Vi spiste alle på vores både, og hyggede os med spil bagefter. Da vi gik i seng var der en del vind, men så vidt vi kunne se og mærke, så sad ankeret godt fast. Det blæste en del i løbet af natten, og vi måtte erfare, at ankeret på Fritz båd ikke holdt længere. Det var heldigt at de havde et tov over på vores båd, hvor ankeret åbenbart holdt godt. Så vi måtte vække Fritz, som straks sammen med Niels Arne roede ud og og lagde ankeret om. Imponerende som Fritz kunne bruge de årer, og trække gummibåden med både både anker og kæde. Det lykkedes at få ankeret til at holde, så vi igen kunne få nattero.

Torsdag den 20. September

Idag er her stille og meget varmt. Vi er enige om at blive yderligere en dag i Russian Bay. Vi skal jo tilbage til Athen i overmorgen, så vi kan dårligt nå at sejle videre. Vejrudsigten lover stadig vind. Vi har 30 mil tilbage til Athen. Det kan vi sagtens nå imorgen, og måske lave en lille pause ved Aegina, med badning.

Resten af dagen var ren badedag. Om eftermiddagen var vi alle samlet på stranden, hvor vi nød en is/øl/vand for overskuddet i Bavariakassen, som Lene og Fritz var god til at administrere.

Fredag den 21. September

Vi har aftalt afgang kl. 8:00, da vi jo har 30 sømil tilbage til Athen. Det blæser stadig en del, og i løbet af turen tilbage, er vinden på 10-12 sek.m. Bølgerne er korte og krappe, så vi får vand på dækket. 4 både sejlede ind i en lille bugt ved Øen Aigina hvor der blev badet endnu engang. Alle 5 både ankom til Kalamaki havn inden kl. 17, som var det tidspunkt vi skulle være tilbage. Bådene blev grundig gennemgået af udlejningsfirmaet, og alle blev godkendt. Ingen skader.

Vi har bådene indtil imorgen kl. 9. De unge skal hjem allerede imorgen tidlig, så der er bestilt taxa til dem. Vi går alle (på nær 4) hen og spiser sammen på en restaurant tæt på havnen, hvor vi får talt om alle vore oplevelser og får dejlig mad.

Lørdag den 22. September

Vi er alle tidligt oppe. De sidste rester bliver serveret til morgenmad. Der ryddes op og vi forlader bådene og siger farvel og tak.

Hvor har vi haft en dejlig tur, og hvor har det været hyggeligt. Nogle tager hjem med fly allerede idag, og nogle bliver nogle dage i lejligheder der er lejet gennem Airbnb, hvilket vi klart kan anbefale. God oplevelse.