Svar til: Ladning af start- og forbrugsbatterier

#11526
619
Keymaster

Hej Peter og Tommy, tak for jeres gode og nyttige svar,
Jeg har haft tid her i julen til at kigge forbi min båd, for at se hvordan tingene er lavet. Såvidt jeg kan se sidder der en lader af mærket YK (kunne være YL) i båden. Den har kun ét sæt udgange, og kablerne er tilsluttet forbrugsbatteriet.

Peter spørge om det er et problem at der kun lades på forbrugsbatteriet? Det jeg har oplevet i år er at stå med et helt fladt startbatteri. Mod slutningen af sæsonen, har vi dels sejlede forholdsvis lidt, dels har vi stort set set kun brugt motoren til at komme ud og ind af havnen med. På trods af at vi havde haft landstrøm sat til, endte vi med at stå med et helt tomt startbatteri, faktisk den dag båden skulle tages op.

Når det gik sådan er det nok i første omgang fordi mit startbatteri er fra 2002, hvor båden blev søsat, og tjeneligt til udskiftning. Et startbatteris levetid er, såvidt jeg kan læse mig frem til, omkring 7 år. Så det er selvfølgelig derfor problemet viser sig.

Men derudover, så skyldes det jo også at jeg fejlagtigt troede at laderen i båden holdt begge batterier opladede. Det virker også helt mærkeligt at den ikke gør det, for hvad med vinterperioden, hvor man gerne vil holde dem fuldt opladede osv.

Endvidere så vides det medfølgende diagram over bådens sikringstavlen, at den skulle være forsynet med en tysk produceret lader, med to udgange.

Peter skriver at det heller ikke burde være nødvendigt at have en lader på startbatteriet. Det sammen giver Tommy udtryk for. Kan en af jer sige mig, hvor lang tid motoren bør kører før at batteriet er ladet igen efter en start? Jeg har en 60 A generator.

Jeg vil forsøge at snakke med DYMC hvordan tingene kan laves om så jeg kan lade begge batterier med landstrøm.

Igen tak for svarene. Martin Off line, Kerteminde