Svar til: Rate Gyro på Raymarine selvstyreren.

#11532
giib
Keymaster

Nu er rate gyroen fra GadgetPool også afprøvet under sejl, og den klarede det igen langt bedre end jeg havde forestillet mig.
120 grader til vinden, 9-11 sek/m vind, 1-1½m søer skråt ind bagfra; d.v.s. bestemt ikke de bedste betingelser. Men Ray i samarbejde med Gyro fik båden til at gå i en lige linie.

MEN jeg fandt ud af, at i dette tilfælde er det ikke en god idé at styre efter et spor (waypoint track); båden vil ændre kurs så snart den kommer af “sporet”, hvilket ikke er godt når der sejles med sejl. I stedet styrede jeg efter en kompaskurs, hvilket gik MEGET bedre, og bedre end hvad jeg selv kunne styre

I øvrigt gik min B30C med standard Cruising rullesejl omkring 7 knob, hvilket jeg er MEGET tilfreds med; en Maxi 10000 med racing sejl havde problemer med at indhente mig Men halvvind og agten for tværs er jo også en Bavarias livret, eller i hvert fald min Bavarias livret.

Havde jeg givet fuld pris for en Raymarine rate gyro, ca. kr. 6-8.000, havde det stadigvæk været pengene værd, men til kr. 1.400 er det er rent kup.

Så hvis I ikke allerede har gyro i, så anskaf en NU (ligemeget hvilken), I vil ikke fortryde det.

I øvrigt har jeg lige modtaget et tilbud på nye sejl svarende til Elvstrøms HighTech, til ca. kr. 18.000 !!! Check lige denne hjemmeside: [url:z949x734]http://www.christianrasmussensejl.dk/index.html[/url:z949x734]