Svar til: Tung i hækken

#9149
Sebastian Schiøler
Keymaster

Hej
Det er vist et normalt problem. I min B33 har Floor lagt ballast i forreste stuverum så den er i ballance når der er fulde vand og diesel tanke, gummibåd og motor og div. andre ting i bageste stuverum.
Når den er lastet som ovenstående er der intet rorpres, men det er der i den grad v. 8-10 m/s når bageste stuverum er tomt og tankene er tomme som de var på den sidste tur i oktober (den skar meget op i vinden).
Mht. at anbringe vægt i ankerbrønden vil jeg nok passe lidt på idet at vægten i den situation ligger uforholdsmæsigt højt, den skal nok blive ballanceret, men du vil få en mere urolig/krængende båd.
Min egen plan er at få 2 store vandtanke monteret i næstforreste stuverum med et pumpesystem mellem dem og den bagerste tank så jeg kan flytte rundt på vægten under sejllads. Denne løsning er tildels grundet af at der skal monteres RMC swingthruster i forreste stuverum så den ilagte ballast skal alligevel flyttes og så syntes jeg at det vil være skønt at, uden for meget besvær, kunne trimme vægtfordelingen.
Hører gerne kommentarer til denne løsning.

Sejlerhilsner
Zeb