- Dette emne har 6 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 15 år, 6 måneder siden af giib.
-
ForfatterIndlæg
-
februar 3, 2008 kl. 23:11 #2162Jesper LassenKeymaster
Hej.
Jeg er relativ ny sejler, og har en ny Bavaria 30 Cruiser fra 2007. Jeg syntes den ser lidt tung ud i hækken, med den udrustning som den er leveret med. Vandlinien er ikke parallel med vandoverfladen. Det ser ikke godt ud. Har det mon nogen indflydelse på sejlegenskaberne? Har andre samme erfaringer? Har I et bud på en løsning. Betonklods i ankerbrønd? Flytte batterier frem i forreste kistebænk?
Mvh
Jesper Lassenfebruar 4, 2008 kl. 16:01 #9147giibKeymasterHej Jesper,
Så er din Bavaria garanteret med den “korte” køl. Så er det en kendt problem; som løses ved at lægge noget ekstra vægt ud i stævnen.
februar 4, 2008 kl. 23:03 #9148Jesper LassenKeymasterHej igen.
Den er nu med almindelig lang køl, men løsningen er vel den samme. Det undrer mig blot, at den ikke er i “ligevægt” fra fabrikken.
Mvh
Jesper Lassenfebruar 5, 2008 kl. 01:01 #9149Sebastian SchiølerKeymasterHej
Det er vist et normalt problem. I min B33 har Floor lagt ballast i forreste stuverum så den er i ballance når der er fulde vand og diesel tanke, gummibåd og motor og div. andre ting i bageste stuverum.
Når den er lastet som ovenstående er der intet rorpres, men det er der i den grad v. 8-10 m/s når bageste stuverum er tomt og tankene er tomme som de var på den sidste tur i oktober (den skar meget op i vinden).
Mht. at anbringe vægt i ankerbrønden vil jeg nok passe lidt på idet at vægten i den situation ligger uforholdsmæsigt højt, den skal nok blive ballanceret, men du vil få en mere urolig/krængende båd.
Min egen plan er at få 2 store vandtanke monteret i næstforreste stuverum med et pumpesystem mellem dem og den bagerste tank så jeg kan flytte rundt på vægten under sejllads. Denne løsning er tildels grundet af at der skal monteres RMC swingthruster i forreste stuverum så den ilagte ballast skal alligevel flyttes og så syntes jeg at det vil være skønt at, uden for meget besvær, kunne trimme vægtfordelingen.
Hører gerne kommentarer til denne løsning.Sejlerhilsner
Zebfebruar 5, 2008 kl. 14:06 #11501giibKeymasterHej igen.
Den er nu med almindelig lang køl, men løsningen er vel den samme. Det undrer mig blot, at den ikke er i “ligevægt” fra fabrikken.
Mvh
Jesper LassenDet er godt nok mærkeligt; det er præcis samme model som min, men min ligger fuldstændigt lige i vandet – min båd ligger “vandret” Og jeg har gummibåd (og en masse andet) i kistebænken og påhængsmotoren på agterpulpiten.
Men jeg har hørt fra mange med den korte køl, at deres både hænger meget med måsen.
Dog kan den have lidt slagside mod styrbord, når vandtanken er helt tom. Men fra halvfuld til fuld vandtank, er der ingen slagside.
februar 8, 2008 kl. 02:01 #9150Lars BøllundKeymasterDet er en gammelkendt fejl på i hvert tilfælde B 33 Cruiser.
Floor Marine har bekostet, og er også i besidelse af, en Syns- og Skønsrapport foretaget på min 33 Cruiser. Den konkluderer at båden ligger ca 17 cm for meget agterover. For jer der også har 33 Cruiser kan i på side 17 i manualen se en snittegning af agterskiber, hvor konstruktionsvandlinien (CWL) er indtegnet. Der ses helt klart at den øverste del af roret skal befinde sig over vandet i normalt flydeleje.
Med basis i ovennævnte Syns- og Skønssag har jeg indgået et forlig med Floor Marine, hvor de har lavet ganske omfattende forbedringer uden beregning, ligesom jeg har fået en betydelig kontant erstatning for derefter selv at overtage det resterende arbejde med at bringe båden i rigtigt flydeleje.
Resultatet er at min båd nu ligger fuldstændig i overensstemmelse med konstruktionsvandlinien uden at have fået forøget vægten. Ud over at køjer og borde mm nu ligger lige har det dramatisk forbedret sejlegnskaberne, både fart og højde.
I er velkomne til at kontakte mig på e-mail: lars.boellund@mail.tele.dk (virker indtil 1.3), derefter lars.boellund@gmail.com eller tlf 24 28 92 67 (efter 17) for yderligere oplysninger i denne spegede sag.
Jer der har fået eller skal have foretaget ballastning af forskibet skal huske sammentidig at få rettet CE godkendelsen til den nye vægt (Det er vist ret vigtigt) og få flyttet vandlinien nogle få cm op.
Mvhmaj 27, 2009 kl. 03:37 #9151682KeymasterHar lige set et ligende indlæg ang ballast. Det gik ud på at flytte batterier ud i for. Hvis det stadig er et problem foreslog jeg bornholmsk granit i lærreds poser, granit trækker ikke fugt som sand..
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.