Re: Test af de to køltyper leveret med B36 (2002-2005)

#9800
784
Keymaster

Hej Mads!

Jeg svarer dig her, i forum, så andre også kan få glæde af det.

Vi købte en Bavaria 38, fra 2004 med dyb køl, den stikker 2 m. Og på sin vis har jeg fortrudt det, altså at vi valgte en båd med den dybe køl. Den sejler naturligvis fint, og formenligt krydser den også bedre end den konventionelle køl. Men da jeg lader båden ligge i vandet om vinteren, og vi ligger i en havn med en vanddybde på kun 2,5 – 2,7 meter, har vi hver vinter en elle to storme, hvor vandet synker så dybt at båden går på grund, og ligger med op til 30 graders krængning, måske endda mere. I år har det betydet at det ene klyds ude agter, blev revet af. Klydset er kun skruet fast med tre skruer ca 60 mm lange, og må siges at fungere mest som pynt. Det gælder faktiske alle 6 klyds, og de to foran er omend ikke revet af, så dog trukket ud til hver sin side, en 4-5 mm. Jeg har fisket klydset op af vandet igen, og skruer det på ved lejlighed, men vil aldrig brug mine klyds igen, om vinteren. Og så lidt som muligt i øvrigt.

Det er her værd at bemærke at klydset blev revet af i den tidlige efterårsstorm, hvor mange andre både heller ikke var sat på land endnu. Og vi krængede voldsomt ind over nabobåden, en Hanse 37, som heldigvis lå med stævnen i den modsatte retning, så masterne ikke koliderede. Jeg så det ikek selv, var på ferie, men har fået det refereret.

Bortset fra disse vinterproblemer, som jo ikke betyder noget hvis man ligger i en havn med god dybde, så kan det også ærgre lidt, at vi nu er afskåret fra at gå ind i de allermindste havne i Danmark, for det faktisk dem vi synes bedst om. Og de små passager rundt omkring er heller ikke helt så tilgængelige.

Jeg vil nok konkludere, at med mindre man er ihærdig kapsejler, med ambitioner om at vinde, så har man mest glæde at den køl der ikke stikker så dybt.

Ham vi købte båden af, havde købt den fra ny, og valgt den dybe køl fordi den må antages at sejle med mindre krængning, og det havde han valgt af hensyn til hans kone. Min kone bryder sig heller ikke om voldsom krængning, men når vi krydser op imod 10-12 m/s, i Kattegat ud for Varberg, så krænger den alligevel lige til essinglisten, og ellers ville jeg jo bare rebe yderligere. Det er umuligt for mig at vurdere hvor meget mindre fart og højde vi ville have med en kort køl i samme situation. O iøvrigt tror jeg at sejlenes tilstand er langt mere afgørende for vores båds krængning på kryds, end kølens dybde. Udsejlede sejl trækker langt mere til læ, og mindre fremad, end nye sejl.

Jeg håber disse erfaringer og tanker kan hjælpe lidt. I øvrigt synes jeg den sejler rigtigt godt, og jeg er trods alt glad for den dybe køl, undtagen når den giver os problemer. Men jeg ville nok ikke vælge den igen.

Du er velkommen til en prøvetur.

mvh Jesper Milling.