Re: Test af de to køltyper leveret med B36 (2002-2005)

#9801
958
Keymaster

Tak Jesper for et godt og grundigt svar

Syntes det er super det kommer med i forum, vil også gerne have evt. andres mening med. Især dem der har en båd med kort køl og især dem der har erfaringer med begge.

Lidt om mig selv.
Jeg har sejlet noget for 25 år siden i den gang mine forældres båd, som de solgte på et tidpunkt. Nu har jeg mulighed for at få min egen båd og Bavaria syntes jeg passer godt mht. indretninger og min pengepung
Jeg er hyggesejler, så præstationer er ikke vigtigt for mig, udover at jeg da selvfølgelig ynder at trimme sejlene for at få det optimale ud af båden.

Den lave køl vil give mig muligheder for bedre ankerpladser, større sejlområder i små farvande og tilgang til små havne. Hvilket tiltaler mig meget.
Jeg er klar over at jeg ikke vil kunne gå så tæt til vinden og måske blive nødt til at rebe noget før, end med den dybe køl. Men, hvordan vil den ellers opføre sig ? Jeg kan være lidt bekymret for om den vil rulle meget mere, både på kryds og læns ?

Når jeg kigge på udbuddet af brugte både er der mange flere med den lave/korte køl i udbud, hvilket taler til fordel for den dybe. Men det er jo mine behov for en sejlbåd der skal dækkes og ikke flertallet af sejlere

Mvh. 958/ Mads Møller