Re: Skifte kølevæske på en Volvo Penta D1-20

#9916
478
Keymaster

Hej Jesper

Jeg har netop skiftet kølevæske på min B 30 fra 2007. Der sidder to aftapningshaner på motoren, en på hver side. De er fandens svære at komme til, og de skal løsnes meget, før væsken løber ud. Studserne på hanerne kan monteres med en 1/2 slange (gerne meget bøjelig) så man kan få væsken ned i en beholder. Væsken fra aftapningshanen i stb side (siden hvor filtrene sidder) kan være svær at få til at løbe ud, da slangen skal ned under hanens niveau. Påfyldningsdækslet skal være afmonteret under processen. Bagefter afmonterede jeg slangen til varmeveksleren, den sidder øverst på varmeveksleren. Herefter stak jeg en haveslange i hullet og spulede. Det blev til noget af et vandland i og omkring motorrummet, men det lykkedes at få det spulet igennem, så det kun var rent vand, der kom ud. Næste gang vil jeg finde et eller andet mellemled mellem haveslangen og varmeveksleren, så det bliver lettere at styre. Man får bandet og regeret noget undervejs, men når det er overstået, bliver man godt til pas. Næste gang bliver det meget lettere.

Mvh. Jens Gjerum. B 30 “Lillemoster”.