Autopilot montering

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2144
    Medl.nr. 807
    Keymaster

    Jeg er forholdsvis ny medlem, og jeg vil fortælle, om mine erfaringer om valg/montering af autopilot.

    Efter nøjere gennemgang af markedet af autopiloter, valgte jeg en Simrad AP 14 D til min Bavaria 30 årg. 2005, der monteres på rorkvadranten. Da jeg forespurgte den tekniker, som skal montere autopiloten omkring placering af de forskellige komponenter i båden, blev jeg i tvivl om specielt placering af kompasgiver til autopiloten. Jeg kontaktede en god bekendt, der havde fået monteret en tilsvarende autopilot og spurgte ham, hvor han havde sin kompasgiver – det ville han finde ud af, og give mig besked tilbage. Han havde kontaktet Floor marine, der i sin tid havde monteret autopiloten og herfra havde man oplyst, at kompasset var monteret i agterste kahyts klædeskab (bagbord side). I mellemtiden har jeg haft kontakt med Simrads tekniske afdeling, der på det bestemtste anbefalede mig at følge deres anvisninger, nemlig i bådens midtlinie og så tæt på bådens midtlængde, da der ellers kunne være problemer med rorbevægelser (gain). Efterfølgende har jeg talt med min gode bekendte, der kunne oplyse, at han netop havde problemer med at båden efter autostyring havde svært ved at holde kursen (op til 10 fejlretning).

    Jeg vælger derfor at tage Simrads vejledning til efterretning og ikke Floor marines.

    Med venlig hilsen

    Leif Andersen

    #9125
    lillebo
    Keymaster

    Hej Leif
    Jeg skal til at monterer en AP14 autopilot på min Bavaria 30 Har du nogle billeder af din montering som du evt. kunne lægge på nettet. Specielt omkring rorkvadrenten, da jeg er lidt i tvivl om hvor stærk den er. Jeg havde selv en tanke om at lave et beslag og sætte på styre stangen mellem ratkonsollet og rorkvadrenten og så sætte aktoatoren og komputeren på bagsiden af skottet til agter kahytten.

    Tommy
    Freja III Lynæs

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.