Hermed et kort referat fra værftturen 2014.

Lørdag

Opsamlingen forløb som planlagt og alle kom med som planlagt og bussen var hurtig fuld af glad mennesker som så frem til turen.

Der blev rundsendt smurte rundstykker i bussen samt en lille en. Der blev uddelt en lille præmie til den deltager, som har være den mest trofaste deltager på de nu 11 ture, her blev Lars Christiansen, Skibby, kaldt op og fik udleveret en KOGEBOG FOR SEJLERE, idet han har være med hele 8 gange. Iøvrigt er der en hel del deltagere, som har været med 4-6 gange og det er vi glade for, ellers var mange af turene ikke blevet til noget på grund af manglende interesse for turen. Tak til alle jer, som støtter loyalt op om værftsturene. Vi har ikke glemt Preben, som er guide på turen, han har været med hele 10 gange, men han er jo “ansat”. Hædret blev han dog.

Lars har deltaget hele otte gange på turen.

Der var planlagt et stop i Fleggaard så vi allesammen kunne handle lidt ind til gode priser. Der blev fragtet en del varer ud af butikken og bus chaufføren fortalte os at der fra denne ene butik hvert år blev solgt 600 millioner dåser. Nogle af os begyndte at regne på det og mente at det nok var lige vel dramatisk med det tal.

Tilbage i bussen blev der uddelt et ark med omkring 20 billede-rebuser som vi så ellers kunne gå igang med at løse. Det kastede masser af morskab af sig og der blev samarbejdet lidt rundt omkring, selvom opgaven vist nok var individuel. Men det at vi delte vores bud gjorde det vist kun sjovere. Der var ihvertfald nogle bud ind i mellem som resulterede i høj latter rundt omkring i bussen.

Preben indsamler rebus-skemaer til gennemgang.

Søren havde sørget for at købe lidt Fransk vin med til en vinsmagning undervejs. Søren underholdt med fakta og gode historier om de forskellige vine og vi nød alle at smage de forskellige nuancer i vinene. Vinsmagningen afsluttedes med at vi fik en vin at smage som vi skulle gætte oprindelsesstedet på. Der kom masser af forskellige bud på størstedelev af verden. Det rigtige svar var Spanien.

Vi ankom planmæssigt, vist endda lidt før, til Hotel Zum Grunewald hvor vi hurtigt blev indkvarteret.

Før middagen mødtes vi til en øl i baren. Der blev hyggesnakket godt.

Peer bliver vist udsat for røverhistorier.

Her mødte vi en lille gruppe som havde valgt selv at køre til messen i Düsseldorf.

Middagen var som altid god. Vi startede med en dejlig varm aspargessuppe (desværre denne gang i portionsanretninger, hvor vi plejer at få hele “gryden” på bordet), men den smagte herligt. Buffeten med forskellige slags kød og “gemüse” blev flittigt besøgt og den afsluttende karamelbudding med kirsebærsovs følte sig heller ikke alene.

Auktionen blev skudt igang efter middagen og der var masser af gode effekter med på auktionen.

Der blev budt lystigt og på et tidspunkt lød der høj latter idet der blev budt på kikkert nummer to på auktionen, trods det at den ene part i parret havde købt den første for kort tiden siden.

Søren styrer auktionen i den vanlige stil.

I år var der nogle “overraskelser” imellem effekterne, forstået således at de var pakket ind og ingen vidste hvad indholdet var. Det gav ekstra spænding og det var skægt at se folk byde over hinanden selvom de ikke vidste hvad pakken indeholdt.

Det endte med en total på lige over 4.000,- danske kroner. Flot resultatet og god underholding. Vi håber at alle der fik købt noget bliver glade for effekterne.

Søren tæller de indkomne midler sammen under skarpt opsyn.

Michael Floor var kommet for at feste sammen med os, og han sponsorerede vin, øl og vand til middagen, og det siger vil selvfølgelig mange tak for.

Preben gav nogle numre på harmonikaen og der blev sågar optrådt med solo sang. Vi skal lade det være usagt med solo-artisten var.

Søndag

Søndag var det tidligt op til hyggelig morgenmad inden bussen kørte mod Düsseldorf til messen.

Vi blev alle sendt imod Bavarias stand først for at få taget et gruppefoto. Da Søren tog billeder blev han opfordret til at han selv skulle være med på billedet og Michael Floor var hurtig til at tilbyde sin assistance, dog var der en kvinde i selskabet som fik sagt: “Neej, det skal vi da have en mand til”. Det blev der grinet højlydt af. Det der blev ment med kommentaren var nu vist bare at vi skulle have en anden til at gøre det, så Michael kunne være med på billedet også.

Hele gruppen samlet ved Bavarias stand.

Der blev set mange nye spændende ting på messen, blandt andet så jeg en lille robot som kan fjernstyres til at køre på bunden af båden og rense snask af mens båden ligger i vandet.

Busturen efter at vi havde været på messen forløb som forventet, der gik ikke længe førend at trætheden i fødderne havde bredt sig, og de fleste fik sig en lur efter dagens strabadser.

På hotel Lutz i Giebelstadt gentog vi succesen med hurtig indkvartering og hyggesnak i baren inden middagen.

Middagen var som altid overdådig og der blev spist og drukket godt og længe. Her var klubben vært ved drikkevarerne, idet Søren inden Auktionen havde bebudet, at pengene der kom, ville han give drikkevarer for på næste hotel.

Mandag

Turen fra hotellet til værftet er blot en 5 minutters bustur, så det gik hurtigt at nå frem. Vi var alle spændte på at se værftet og især pladsen udenfor som giver et praj om hvor meget der bliver produceret på værftet. Alle både produceres efter ordre, altså ikke noget lager af både.

Hovedindgangen på værftet.

Et par af deltagerne (Søren og Jørgen) på turen mente, at de kendte området så godt, at de ville gå den korte tur til værftet. Det lykkedes dem at komme frem, efter lidt “på kryds”, kun en smule forsinket.

Da vi alle var samlet på værftet blev vi mødt af to kyndige guider, som fortalte os lidt om, hvordan rundturen skulle foregå, mens vi kunne nyde en kop kaffe eller en vand. To grupper blev sendt afsted på rundturen.

På turen fik vi informationer om hvor meget materiale af forskellig art, der blev brugt hver uge, det løb op i mange tons materialer som køres ind på værftet og kommer ud som fine bavaria både.

Det er og bliver fantastisk at se, hvordan skroget støbes, og hvordan apteringen bygges op inden dækket til sidst limes på og lukker båden.

Efter en flot og spændende rundvisning blev vi budt på frokost i værftets kantine. Schnitzel med pommes frites og salat efterfulgt af en chokoladebudding incl. drikkevarer, jo, de tyskere er vist vilde med schnitzel, og det smagte da også herligt.

De ca. 900 km. i bussen på vejen hjem gik med hyggesnak og pauser og forløb rigtigt fint. Der indløb dog meldinger hjemmefra om motorveje der skulle være lukket pga. sne, så vi var alle spændte på at se, hvad tid vi kom hjem igen. Men vejret vist sig fra sin pæne side og trods lidt sne var vejene flot ryddet og bussen holdt planen.

Selv var jeg hjemme ca. en time efter midnat og kunne se frem til vækkeuret klokken seks, så det kunne mærkes dagen efter på arbejdet, men det var en dejlig tur.

På vegne af alle deltagere vil jeg godt sige tak til Preben og Søren for endnu et godt arrangement.