Svar til: Skift til Lithium batterier

#12181
webmaster
Keymaster

Hej Preben
tak for dit indlæg – og man skal generelt hverken på en båd, i hjemmet, med sin bil eller andre steder eksperimentere med noget der kan udgøre en fare for sig selv eller andre, du kan fx. dø af skifte en pære hvis du stikker fingeren ned i fatningen uden at slukke for strømmen – og er lidt uheldig. Nu opfatter jeg hverken Tim eller mig selv som tilhørende den eksperimenterende del af sejlerfolket – så mon ikke det går.
Jeg har dog enkelte faktuelle bemærkninger til din kommentar.
Omkring eksplosionsfaren ved “åbne” blybatterier – denne er hele tiden til stede også ved helt almindeligt brug (opladning) og den største fare er nok at der er rigtig mange sejlere som ved et uheld/manglende omtanke kommer til at begrænse udluftningen omkring batteriet og dermed skaber muligheden for at der kan opstå en “gaslomme” – der, som du ganske malende beskriver kan afstedkommen en eksplosion. Dette er dog ikke et problem med de lukkede batterier, fx. AGM eller GEL som du selv har installeret.
Kortslutningsfaren er også altid til stede, derfor bruger man værktøj som er isoleret – og efter batteriet skal der altid være sikringer. I øvrigt skal man altid afkoble batteriet når man arbejder med strøm i sin båd – bil eller hvor man ellers gør det. Den største brandfare er efter min opfattelse netop de manglende sikringer i forbindelse med montering af udstyr og jeg skal hilse at sige, at dette har jeg set ved flere “professionelle” installationer.
Der er ingen lovkrav omkring batterier (og for den sags skyld elinstallationer) på både – og den risiko omkring “nedsmeltning” som du nævner, gælder ikke for de lifepo4 batterier som Tim nævner – og i øvrigt håndteres hele denne del i de nye batterityper via BMSen – så der er ingen grund til at skabe den bekymring.
Endelig – ja der er mange farlige ting på en båd – batterier, brændstof, gas til madlavning, rigning osv osv – men min erfaring og her må jeg undskylde hvis jeg sårer nogen – er at den allerstørste fare er kaptajnen – det er ham/hende der lægger “stilen” på skibet – der er utroligt meget dårligt sømandsskab “der ude” der skaber unødvendige farlige situationer og ikke mindst manglende brug af redningsveste dræber hvert år mange mennesker og mig bekendt har dårligt elarbejde endnu ikke kostet nogen livet.
Bedste hilsner Jan