Skift til Lithium batterier

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2901
    Tim Nielsen
    Deltager

    Hej
    Jeg er ved at skifte til Lithium forbrugsbatterier og så er er to lyserøde ledninger – den en går fra forbrugsbatteriet og til + på generatoren, men hvor går den anden hen? Jeg kan se en lyserød ledning oppe i eltavlen?
    Og når jeg adskiller Start/bly og lithium/forbrugsbatterier helt det vil sige både på + og – siden, skal jeg så ikke flytte generator+ til startbatteriet?
    til info så er det en b36c 2011
    Hilsen Tim Nielsen

    #11088
    webmaster
    Keymaster

    Hej Tim

    Jeg har en tilsvarende båd – hvor jeg har omlagt en større del af strømmen da jeg havde behov for 4 batteribanke – så jeg kikker lige efter den lyserøde ledning som du beskriver. Du skriver at du vil adskille den negative – hvorfor det ? og hvordan gør du det i praksis når du fx skal lade begge dine batteribanke fra den samme motor/generator. Hvorledes du skal adskille på plussiden ved opladning afhænger af hvorledes du planlægger dette, min var “født” med en simpel separator på generatordelen og på landstrømlader var den udstyret med flere selvstændige ladekredse. Hvis det samme gælder hos dig så kan du umiddelbart blot skifte dit “bly forbrugsbatteri” ud med lithium og skal ikke flytte noget ift. generator eller andet. Du er meget velkommen til at kontakte mig – da jeg som nævnt har brugt en del “energi” på mit elnet og måske kan du bruge nogle af min erfaringer 🙂
    Hilsen Jan Petersen (jan@dejs.dk)

    #11089
    Tim Nielsen
    Deltager

    Hej Jan
    Super, jeg glæder mig til at høre hvad du finder ud af. Årsagen til at jeg vil adskille de to batteribanker er at jeg kan galvanisk adskille dem, måden man lader lithium fra generatoren er at sætte en dc/dc converter/lader (f.eks en Victron smart dc/dc 30a) ind for lithium har en anden lade karakteristik end bly har.
    I dag har jeg en 240v lader der lader både start og forbrug, men den har ikke lithium ladning, så jeg fjerner den ene til forbrugsbanken også har jeg købt en lithium lader til den.
    Jeg ved godt at det er lidt langhåret, men jeg glæder mig virkelig til aldrig mere at mangle strøm igen

    #11090
    Tim Nielsen
    Deltager

    Ups. Der mangler lige resten af indlægget- kommer her
    Og med bly batterier gør den indre modstand at batteriet kan modtage ca. 10% af kapaciteten det vil sige et 100ah batteri kan modtage ca 10a indledning hvor lifepo4 100ah kan modtage 100a og det vil brænde min generator af – så derfor også dc/dc conventer.
    Hvorfor har du 4 batteribanker, har du truster både for og bag?
    Og måske vi skulle drikke en kop covid-19 kaffe en dag. Vi ligger I Frederiksværk
    Hilsen Tim Nielsen (cqbaad@gmail.com)

    #12180
    webmaster
    Keymaster

    Hej Tim
    Jeg når ned på båden i morgen – så tjekker jeg lige den “mystiske lyserøde ledning”. Du skriver at den anden lyserøde ledning er forbundet til + på generator – det var den ikke hos mig, jfr. vedlagte billede som jeg tog inden jeg ændrede mit setup. Jeg har ikke tjekket med strømdiagrammet over generatoren – jeg valgte nemlig en anden løsning, se nedenfor, – men umiddelbart ligner det en form for styring – men jeg har vist et diagram over generatoren i mine gemmer så jeg prøver lige at lede efter et svar herpå. Du har i øvrigt gættet rigtigt jeg har en truster både for og bag – derfor de mange batteribanke. Jeg har valgt at montere en Sterling Alternator to battery Charger – den optimere opladningen fra generator, beskytter mod overbelastning af generator og giver iøvrigt mulighed for optimal opladning af lifepo4 batteri (14,4v) – så den kunne måske være et alternativ. Din bekymring omkring omkring kapaciteten på din generator deler jeg ikke, umiddelbart er den på 120AH – opladning af dit startbatteri trækker jfr. de 10% ikke synderligt – og selvom dit 100ah lifepo4 er helt tomt – så vil du teoretisk ikke engang skulle trække maks på generatoren i 1 time for dit lifepo4 er maks opladet – der skal dog være nogle pænt tykke kabler. Der kan også være en begrænsning i BMSen på dit lifepo4 således at den ikke tillader at du lader med 100a. Det kunne være hyggeligt med kop covid-19 kaffe, vi ligger i Skovshoved så det er jo indenfor rimelig afstand.
    Hilsen Jan

    #11091
    Tim Nielsen
    Deltager

    Hej Jan
    Og du har nok ret at det er en form for styring for selv om jeg har fjernet forbrugsbatteriet kan jeg måle ca. 3,5 volt.
    Jeg har 4 stk. 100ah lifepo4 batterier og en generator på 135a, ja der er også et kabel problem – planlægger en bovtruster i nær fremtid(måske næste vinter), i den forbindelse er jeg kommet i tvivl om jeg måske skulle flytte hele batteripakken ud i stævnen da det er der jeg vil få de store energi sluger (truster og ankerspil) – har du overvejet det?
    Jeg gætter på at din agter truster er en Sidepower ex men er den forreste også en ex og hvor store er de?
    Hilsen Tim

    #11092
    webmaster
    Keymaster

    Hej med Jer begge, jeg kan ikke lide og høre når der er nogen uautoriseret der begynder og eksperimentere med den største bombe (batteribanken) der findes i en båd, ja og jeg mener en bombe. Er i klar over hvad energier i roder med, bare en overopladning af en enkelt celle som udvikler dampe og en enkelt gnist så er der ikke låg på båden mere og de mennesker kan få saltsyre i øjnene.
    Mange sejler rundt med 400 Ah jeg selv med 550 Ah, hvis der falder metal ned der kortslutter to poler ( saks skruenøgle skruetrækker ) så går der så store strømme at metalle smelter eksploder og sprøjtes rund som flydende metal dråber.
    Det er bare almindelige bly/syre bat. du skriver om Litium bat som er en hel andet type bat. som jeg mener er ulovligt at bruge i en båd, da man Pt ikke er i stand til at slukke en nedsmeltning af sådan et bat. der går to minutter så er det et hul gennem hele båden på størelse med batteriet….
    Jeg har selv lige monteret lukkede gel bat. alene det kræver helt specielle lader 220V og en DC/DC konvorder fra generator.

    Undskyld min kommentar men kan ikke lade være når jeg høre hvad nogen engang imellem har gang i.
    vh
    Preben

    #12181
    webmaster
    Keymaster

    Hej Preben
    tak for dit indlæg – og man skal generelt hverken på en båd, i hjemmet, med sin bil eller andre steder eksperimentere med noget der kan udgøre en fare for sig selv eller andre, du kan fx. dø af skifte en pære hvis du stikker fingeren ned i fatningen uden at slukke for strømmen – og er lidt uheldig. Nu opfatter jeg hverken Tim eller mig selv som tilhørende den eksperimenterende del af sejlerfolket – så mon ikke det går.
    Jeg har dog enkelte faktuelle bemærkninger til din kommentar.
    Omkring eksplosionsfaren ved “åbne” blybatterier – denne er hele tiden til stede også ved helt almindeligt brug (opladning) og den største fare er nok at der er rigtig mange sejlere som ved et uheld/manglende omtanke kommer til at begrænse udluftningen omkring batteriet og dermed skaber muligheden for at der kan opstå en “gaslomme” – der, som du ganske malende beskriver kan afstedkommen en eksplosion. Dette er dog ikke et problem med de lukkede batterier, fx. AGM eller GEL som du selv har installeret.
    Kortslutningsfaren er også altid til stede, derfor bruger man værktøj som er isoleret – og efter batteriet skal der altid være sikringer. I øvrigt skal man altid afkoble batteriet når man arbejder med strøm i sin båd – bil eller hvor man ellers gør det. Den største brandfare er efter min opfattelse netop de manglende sikringer i forbindelse med montering af udstyr og jeg skal hilse at sige, at dette har jeg set ved flere “professionelle” installationer.
    Der er ingen lovkrav omkring batterier (og for den sags skyld elinstallationer) på både – og den risiko omkring “nedsmeltning” som du nævner, gælder ikke for de lifepo4 batterier som Tim nævner – og i øvrigt håndteres hele denne del i de nye batterityper via BMSen – så der er ingen grund til at skabe den bekymring.
    Endelig – ja der er mange farlige ting på en båd – batterier, brændstof, gas til madlavning, rigning osv osv – men min erfaring og her må jeg undskylde hvis jeg sårer nogen – er at den allerstørste fare er kaptajnen – det er ham/hende der lægger “stilen” på skibet – der er utroligt meget dårligt sømandsskab “der ude” der skaber unødvendige farlige situationer og ikke mindst manglende brug af redningsveste dræber hvert år mange mennesker og mig bekendt har dårligt elarbejde endnu ikke kostet nogen livet.
    Bedste hilsner Jan

    #12182
    webmaster
    Keymaster

    Hej Tim

    Så har jeg lige haft lejlighed til at tjekke på min båd. Den lyserøde ledning med mærkaten – er en “styreledning”- til generatoren. Generatoren har øjensynlig behov for at kunne måle spændingen udenom batteriseparatoren direkte på + polen tæt på batteriet – hvilket passer godt ift. det indbyggede laderelæ. Den anden lyserøde er ikke monteret samme sted hos mig. Der er hos mig 2 yderligere lyserøde ledninger. En er markeret med “4” og en anden med “6” (print på ledningen). 6-eren er i samme område som din ledning – men er forbundet med lampeledninger og sidder på terminal 16, connector 6 i 301 kontrolpanelet. Det kunne godt være denne nogen har været fristet til at montere direkte på + !. Den anden lyserøde ledning nr 4 – sidder i kontrolpanelet på terminal 8, connector 4, og er en del af ledningsgruppen der går til hæken – mere specifikt navigationsinstrumentet – så det er næppe den du har på din +, men man kan jo aldrig vide sig sikker. Jeg har en kopi på pdf af manualen til 301 og 302 panelet ink. diagrammer hvis du har behov herfor og ikke allerede har det.
    Jeg overvejer selv en opdatering til lifepo4 – hvilken type har du købt ? og kan de tåle at blive parallel koblet (BMSen skal vel så kunne klare 400a ?).
    Omkring mine thruster, så er båden fra importørens side blevet udstyret med en side-power SE60 bovthruster, den har jeg opdateret med variabel hastighedsstyring så den svarer til en SEP60. Hækthrusteren er en side-power SRP80. Begge er altså “indbyggede” og bovthrusteren har sit “eget” 150AH AGM batteri og hækthrusteren sit eget 200AH AGM batteri. Dette har jeg gjort for at begrænse meget lange ledninger (som skal være meget meget tykke og derfor dyre) 🙂
    Mine forbrugsbatterier 2x200AH AGM har jeg af vægtfordelingsmæssige årsager (65kg/stk) valgt at placere ude foran og at trække ledninger retur til “ledningsområdet” – dette er noget nemmere da forbruget er mere begrænset ift. en thruster, uagtet at jeg har elektrisk ankerspil og 2x elektriske lewmar skødespil tilsluttet herpå. Endelig har jeg et almindeligt lukket startbatteri på 110AH.
    Ift. dine planer, så ville jeg helt sikkert placere de nye lifepo4 tæt på den påtænkte bovthruster – og så kommer du til at trække nogle pænt tykke ladekabler – naturligvis afhængig af hvor meget du påtænker at lade på dem fra generatoren . Jeg tænker at det ville være ærgerligt ikke at få den store fordel ved at kunne oplade hurtigt på din lifepo4 bank hvis du fx. ligger for anker i længere tid.
    Beste hilsner Jan

    #11093
    Tim Nielsen
    Deltager

    Hej Jan
    Hold da helt op, du løj ikke da du skrev at du havde brugt ”en del energi” på elsystemet. Det giver god mening med de lyserøde ledninger for som du skriver er der en mærkat på der ene som tydeligt viser at den er originalt monteret og at den anden er til eftermonteret udstyr – det finder jeg ud af i weekenden. Jeg har en manualen til 301 og 302 panelet ink. diagrammer men fik set at den er en edition 12/2006 og derfor ikke viser den lyserøde styreledning. Så hvis du har en nyere version, må du meget gerne sende den til mig. Mine batterier er dem her http://shop.altomautocamperen.dk/produkter/145-lithium/ de kan sættes sammen parallel men ikke i serie, der er en bms i hvert batteri på 200a så jeg vil kunne trække 800a hvis det skulle blive nødvendigt og så vejer de 13 kg stykke, derudover så lukker de for opladning hvis det bliver minus grader for det kan lifepo4 ikke lide! Jeg har den Victron DC/DC 30a http://shop.altomautocamperen.dk/produkter/153-boostere/619-victron-orion-tr-smart-booster-12v-30a-isoleret/ så det er hvad jeg lader med, man kan sætte flere parallelt for at hæve ladningen for motor, men i første omgang starter vi men en, vi har også pt 240w solceller til hjælp når vi ligger for anker. Du har lige smadret mine planer om placeringen af de nye batterier og jeg var sådan set klar til at montere i weekenden, men nu må vi se hvad der sker. Vi tar` bovtruster snakken når jeg er ved at være klar til montering.
    De gutter der har denne lille butik jeg henviser til køre i autocamper og har et forum om ja selvfølgelig autocamper, men de har en viden om lifepo4 som de flittigt deler ud af der også. https://www.autocamperen.com/ – man skal melde sig ind i klubben det koster ikke noget og er let. Det skal lige siges at jeg ikke har nogen interesser i deres firma udover at jeg har købt batterier og lader hos dem.
    Hilsen Tim

    #11094
    webmaster
    Keymaster

    Hej Tim

    Fine lifepo4 batterier og jeg kan godt lide at man får en rabat der kan mærkes hvis man køber flere. Jeg var lige inde at tjekke specifikationen og du skal i forbindelse med en kommende tilkobling af fx en side-power thruster være obs på at der er et maks “træk” på 250a på dette batteri og dette ændrer sig (iflg. mit kendskab) ikke selvom du parallel kobler 4 stk. Mit 200ah AGM har til sammenligning et maks (kortvarigt) træk på 1000a. En side-power SE60 kræver en CCA på 350, den kan ikke nødvendigvis oversættes til et maks a træk – men det giver et fingerpeg om at man skal være varsom. Du får til gengæld masser af ah (400) når du parallelkobler dine 4 stk. 100ah.

    Beste hilsner Jan

    #11095
    Tim Nielsen
    Deltager

    Hej Jan
    De har et eller andet sted skrevet at man kan trække 200a pr. batteri, men jeg spørg lige på deres aldeles fremragende forum.
    Tim

    #11096
    webmaster
    Keymaster

    Hej Tim
    Beklager hvis det virker lidt pedantisk, men det er vigtigt at der ikke er ah men a der svares på. Jeg er slet ikke i tvivl om at at du kan trække 4x100ah på en parallel kobling, men om du kan trække 400a – det er det afgørende.
    Jan

    #11097
    Tim Nielsen
    Deltager

    Hej Jan
    Så er svaret kommet, det ser ud til at jeg skal flytte mine batterier.

    #11098
    Medl.nr. 887
    Keymaster

    Jeg er selv i gang med at skifte mine forbrugs batterier over til Lithium batterier 12 stk. Sinopoly Sp-LEP200AHA 200AH/640VH 3,2 V
    forbundet 4S3P det hele er styret af en BMS fra Batrium.
    Prøve opstillingen har nu kørt uden problemer hjemme i 3/4 år
    Nu kommer tiden til at installere det i båden men jeg har lidt problemer med at vælge hvilken batteriadskiller jeg skal anvende.
    NB mit startbatteri er AGM 12V 75AH Varta Professional og generatoren som jeg vil anvende er 14V 115A (2-polig)
    Jeg vil blive super glad for lidt råd og vejledning i valg af batteriadskiller

    Hilsen Frank Jessen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.