Skift til Lithium batterier

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #11099
    webmaster
    Keymaster

    Hej Tim

    Det er super, så har de samme “opførsel” som blybatterier, så sammen med frostsikringen peger det på er der er tale om et rigtig godt BMS der er monteret på de enkelte batterier. Så monteringen frem i båden. Da du skal have en hovedafbryder på en kommmende bovpropel – som du i praksis kan komme til, så skal du lige tænke det med ind.

    Bedste hilsner Jan

    #11100
    Tim Nielsen
    Deltager

    Hej Frank
    Jeg ville vælge en dc/dc converter som kan lade lifepo4 batterier f.ex denne https://www.victron.dk/shop/5-dc-dc-konvertere/1035-orion-tr-smart-1212-30a-non-isolated-dc-dc-charger/ den findes også galvanisk isoleret, men der findes mange andre fabrikater. Jeg ved godt at det ikke er et skillerelæ som sådan, men den kan begrænse indladningen på dine lifepo4 for typisk kan de lades med c1 det vil sige med 200a og det holder din generator ikke til.
    Håber at det har led dig på rette spor.
    Hilsen Tim

    #11101
    Tim Nielsen
    Deltager

    Hej Jan
    Ja, det var derfor mit valg blev de færdigbygget batterier for de har hver sin bms. Jeg er med på en placering af hovedafbryderen så man let kan komme til den, også hvis bovpropellen skulle løbe løbsk.
    Hilsen Tim

    #11102
    webmaster
    Keymaster

    Hej Frank
    Som Tim er inde på, så er der reelt to forskellige ting du skal være obs. på, 1 adskille dine nye lithium fra dit startbatteri og 2 sørge for at opladningen af dine lithium ikke overbelaster din generator. 1 kan/skal du løse med en batteri separator/skillerelæ og 2 kan fx. løses med en løsning som Tim er inde på med dc-dc oplader på lithium banken. Der er et 3. forhold som du med 1 og 2 ikke “løser” nemlig at optimere din opladning fra din generator – det kan dog godt være at der i din generator er indbygget en sådan styring, jfr. tråden ovenfor omkring den “lyserøde” ledning.
    Uden at jeg i øvrigt har interesser i firmaet 🙂 så prøv at se på en sterling alternator to Battery charger – den burde løse 1+2+3 til en rimelig pris.
    Bedste hilsner Jan

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.