Svar til: Skift til Lithium batterier

#12182
webmaster
Keymaster

Hej Tim

Så har jeg lige haft lejlighed til at tjekke på min båd. Den lyserøde ledning med mærkaten – er en “styreledning”- til generatoren. Generatoren har øjensynlig behov for at kunne måle spændingen udenom batteriseparatoren direkte på + polen tæt på batteriet – hvilket passer godt ift. det indbyggede laderelæ. Den anden lyserøde er ikke monteret samme sted hos mig. Der er hos mig 2 yderligere lyserøde ledninger. En er markeret med “4” og en anden med “6” (print på ledningen). 6-eren er i samme område som din ledning – men er forbundet med lampeledninger og sidder på terminal 16, connector 6 i 301 kontrolpanelet. Det kunne godt være denne nogen har været fristet til at montere direkte på + !. Den anden lyserøde ledning nr 4 – sidder i kontrolpanelet på terminal 8, connector 4, og er en del af ledningsgruppen der går til hæken – mere specifikt navigationsinstrumentet – så det er næppe den du har på din +, men man kan jo aldrig vide sig sikker. Jeg har en kopi på pdf af manualen til 301 og 302 panelet ink. diagrammer hvis du har behov herfor og ikke allerede har det.
Jeg overvejer selv en opdatering til lifepo4 – hvilken type har du købt ? og kan de tåle at blive parallel koblet (BMSen skal vel så kunne klare 400a ?).
Omkring mine thruster, så er båden fra importørens side blevet udstyret med en side-power SE60 bovthruster, den har jeg opdateret med variabel hastighedsstyring så den svarer til en SEP60. Hækthrusteren er en side-power SRP80. Begge er altså “indbyggede” og bovthrusteren har sit “eget” 150AH AGM batteri og hækthrusteren sit eget 200AH AGM batteri. Dette har jeg gjort for at begrænse meget lange ledninger (som skal være meget meget tykke og derfor dyre) 🙂
Mine forbrugsbatterier 2x200AH AGM har jeg af vægtfordelingsmæssige årsager (65kg/stk) valgt at placere ude foran og at trække ledninger retur til “ledningsområdet” – dette er noget nemmere da forbruget er mere begrænset ift. en thruster, uagtet at jeg har elektrisk ankerspil og 2x elektriske lewmar skødespil tilsluttet herpå. Endelig har jeg et almindeligt lukket startbatteri på 110AH.
Ift. dine planer, så ville jeg helt sikkert placere de nye lifepo4 tæt på den påtænkte bovthruster – og så kommer du til at trække nogle pænt tykke ladekabler – naturligvis afhængig af hvor meget du påtænker at lade på dem fra generatoren . Jeg tænker at det ville være ærgerligt ikke at få den store fordel ved at kunne oplade hurtigt på din lifepo4 bank hvis du fx. ligger for anker i længere tid.
Beste hilsner Jan