Svar til: Vinteropbevaring, optagning af båd ?

#9229
Anonymous
Keymaster

Vi har haft vor B44 siden 2004 og kun haft hende på land 1 eller 2 døgn sidst i juni hvert år i et nemt lånt stativ.
Her er det lyst til kl 22, så der kan arbejdes igennem og alt glider lettere i varmen. Og så er båden nypoleret og ren i bunden til årets ferietur.
Fra starten fik hun 5 lag primer og med Bavarias 5 års osmosegaranti oveni føler jeg mig tryg.
I øvrigt bundmaler jeg normalt kun de sidste 20 cm op til vandlinien plus hele roret hvert år, mens resten af bunden kun males hvert 3. år, uden at der er forskel i begroningen ved optagning.
Eneste problem er VP foldepropellens zink, der er næsten eller helt væk dog uden skader.
Om vinteren skal man tilse båden oftere ved dårligt vejr og vandstanden skifter mere – op til 1½ meter her på Bornholm indenfor et døgn.
Jeg har overvejet et bobleanlæg men den is, vi har haft, har ikke skabt problemer.
Ellers supplerer vi med fire små 200W termostatsstyrede frostvagtvarmeapparater plus en lille affugtningsmaskine med afløb i toiletvasken til at holde båden tør og frostfri.

Fordelene ved at ligge i vandet om vinteren er, at
– temperaturen bliver mere konstant ombord med mindre fugt, mindre kondens i dieseltank, tæring på instrumenter el osv
– af- og tilrigning af mast plus skader herpå undgås
– man nemmere kommer ombord, får lavet eftersyn og småting
– VI SEJLER I SNIT EN GANG OM UGEN

Når fiskerne kan være på dækket døgnet rundt, året rundt, kan sejlerne vel tåle lidt sol og en laber brise, som der også er om vinteren – ofte bedre end i en blæsende dansk juli. Der findes ikke dårligt vejr. Det er kun et spørgsmål om påklædning.

Hertil kommer en sidegevinst med kortspil, kaffe, spise og anden hygge ombord i hjemhavnen om vinteren med båden i vandet.