- Dette emne har 3 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 15 år, 11 måneder siden af Anonymous.
-
ForfatterIndlæg
-
februar 27, 2008 kl. 12:46 #2176549Keymaster
Jeg har haft båd i over 10 år, og hvert år som mange andre brugt mange timer forår og efterår på optagning, afrigning, klargøring, søsætning mv.
og sådan gør vi jo i Danmark.
Jeg var i uge 7 på vinterferie i Norge, og kørte op langs vestsiden af Oslo-fjorden mod Oslo. Til min store overraskelse så jeg i 3 havne, at alle både lå i vandet med mast på, pressenning over bommen. Der var is i fjorden.Hvem har erfaringer på dette område, og hvad er risikoen for båden, hvis der kommer is.
Jeg overvejer seriøst at undgå optagning, og så måske kun tage båden op 2 uger i maj for polering og evt behandling af skrog.
februar 27, 2008 kl. 14:25 #9227giibKeymasterJa, det har jeg også set, og jeg har også snakket med nogle båd ejere deroppe.
Det er ikke i alle havne det kan lade sig gøre; der må ikke kunne komme is ind udefra fjorden, og der skal være bopleanlæg.
Og der er MANGE havne med de faciliteter.
november 1, 2008 kl. 09:35 #9228AnonymousKeymasterMin B 38 er fra 2005 og jeg har kun haft den oppe en weekend hvert forår for at vaske/bundbehandle og pudse fribordet. Jeg synes ikke der er problemer med det, bortset fra at masten ikke vedligeholdes så meget. Men skal den det? Den har også ligget i en del is, men dette gav heller ikke problemer, da isen ikke er i bevægelse eller bliver skubbet af f.eks fiskekuttere.
Men alligevel er jeg blevet lidt bekymret, da jeg har hørt at risikoen for osmose er langt større, når båden ikke får lov at “ånde” om vinteren. Er dette rigtigt?Mvh Aloha
november 1, 2008 kl. 23:55 #9229AnonymousKeymasterVi har haft vor B44 siden 2004 og kun haft hende på land 1 eller 2 døgn sidst i juni hvert år i et nemt lånt stativ.
Her er det lyst til kl 22, så der kan arbejdes igennem og alt glider lettere i varmen. Og så er båden nypoleret og ren i bunden til årets ferietur.
Fra starten fik hun 5 lag primer og med Bavarias 5 års osmosegaranti oveni føler jeg mig tryg.
I øvrigt bundmaler jeg normalt kun de sidste 20 cm op til vandlinien plus hele roret hvert år, mens resten af bunden kun males hvert 3. år, uden at der er forskel i begroningen ved optagning.
Eneste problem er VP foldepropellens zink, der er næsten eller helt væk dog uden skader.
Om vinteren skal man tilse båden oftere ved dårligt vejr og vandstanden skifter mere – op til 1½ meter her på Bornholm indenfor et døgn.
Jeg har overvejet et bobleanlæg men den is, vi har haft, har ikke skabt problemer.
Ellers supplerer vi med fire små 200W termostatsstyrede frostvagtvarmeapparater plus en lille affugtningsmaskine med afløb i toiletvasken til at holde båden tør og frostfri.Fordelene ved at ligge i vandet om vinteren er, at
– temperaturen bliver mere konstant ombord med mindre fugt, mindre kondens i dieseltank, tæring på instrumenter el osv
– af- og tilrigning af mast plus skader herpå undgås
– man nemmere kommer ombord, får lavet eftersyn og småting
– VI SEJLER I SNIT EN GANG OM UGENNår fiskerne kan være på dækket døgnet rundt, året rundt, kan sejlerne vel tåle lidt sol og en laber brise, som der også er om vinteren – ofte bedre end i en blæsende dansk juli. Der findes ikke dårligt vejr. Det er kun et spørgsmål om påklædning.
Hertil kommer en sidegevinst med kortspil, kaffe, spise og anden hygge ombord i hjemhavnen om vinteren med båden i vandet.
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.