Svar til: varm motor

#9483
Sebastian Schiøler
Keymaster

Hej
Jeg havde kortvarige problemer sidste sommer hvor vi mellem Samsø og Odden ramte en kæmpe tang klump og der blev åbentbart suget tang ind i sejldrevet, alarmen gik ikke men temperaturmåleren gik op i det røde felt og det var tydeligt at høre at udstødningen lød anderledes, nå, jeg havde en dykkerflaske ombord og blæste det frit ved at blæse ned gennem slangen fra søvandsfiltret gennem sejldrevet og så var det løst. MEM en, helt sikkert, medvirkende faktor så vi da båden kom på land i efteråret, der var en hel muslinge farm inde i sejldrevet med op til 1 cm lange muslinger. (når I renser sejldrev, så husk at der et hul under sejldrevet som det er lettest at fjerne fjerne skidt via.)

Jeg har iøvrigt monteret en Volvo temperaturmåler, det giver en tidligere indikation på problemer end den indbyggede alarm og er meget ligetil at installere idet den blot kobles på Volvo multi stikket fra hoved instrumentet, dvs. at der hverken skal monteres føler på motoren eller føres ledninger dertil.

Jeg har en bekendt i en helt ny B31, der sidste sommer havde nogle problemer med temperaturen, i hans tilfælde skiftede Volvo den thermostat der afgør hvor meget søvand der løber igennem ferskvand/søvand varmeveksleren.
Han har også temperaturmåler og hans temperatur ligger nu på lidt over 80 grader hvorimod min ligger på lidt over 90 grader.

Er der andre derude der har temperatur måler på, og hvad er jeres arbejdstemperatur?