Warning: Attempt to read property "display_name" on bool in /customers/c/9/d/danskbavariaklub.dk/httpd.www/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/presenters/meta-author-presenter.php on line 40

Volvo Md 20

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2794
    Anonym
    Inaktiv

    Hej alle når vi har sejlet for motor i nogen tid samler sig noget vand med enten glycin eller olie i motor rummet jeg har været alle slange forbindelser efter for utætheder uden at finde hvor det kom fra, efter ca 4-6 timers sejlads for motor ligger der ca 1/2 liter jeg så kan tørre op og det føles olieret men ikke meget
    Mvh
    Kim

    #10837
    webmaster
    Keymaster

    Hej Kim

    Har selv i en tidligere båd haft lidt samme udfordring med en ældre Volvo Penta motor og båd. Hvis du kan udelukke at der er tale en utæthed i forbindelse med en slange – husk at tjekke slangerne i hele deres længde, da man nogen gange kan have slidskader på slang, der rører ved bevægelige dele.
    Ellers er det udelukkelsesmetoden jeg selv har brugt og start fra “toppen”, dvs. tjek at der er tale om vand der kommer ind i forbindelse med motoren og ikke fx en lækkende søventil, utæt stævnrør/sejldrev osv.
    Når det er udelukket – så er der to kilder til vand i forbindelse med motoren hvis du har en varmeveksler med ferskvand cirkulation – ellers er der kun en. En lækage i ferskvands delen vil vise sig ved at der forbruges kølevæske – dette tjekkes nemt ved beholderen med kølevæske. Hvis dette kan udelukkes – er det kun saltvandsdelen af kølesystemet tilbage (hvilket nok under alle omstændigheder er det mest sandsynlige). Her er kilderne mange, mest oplagt – bortset fra slangerne – er nok de steder hvor der er tryk på vandet. Så tjek at pakningen ved vandpumpen (den der er ved “låget” ved vandpumpen) er intakt -hvis ikke skift den. Herefter sidder der tit en “ventil” der forhindrer at vandet løber den forkerte vej (sidder typisk meget højt og ligner ikke en ventil men blot en rørbøjning) denne kan godt lække vand og der kan typisk købes et nyt sæt af pakninger til denne – ellers skift den. Så kommer du til det lidt mere “tunge” men nok også sandsynlige nemlig selve vandpumpen. Denne vil typisk have et “afløb” (hul) der forhindrer at der løber vand ind i motoren hvis akslen og eller pakninger er slidte – dette kan fint give den situation du beskriver. Her findes der to muligheder – den meget dyre = køb en ny vandpumpe eller den lidt mindre dyre = køb et sæt til renovering af vandpumpen. Når denne del er udelukket, er varmeveksleren en mulighed – ellers er du i “enden” af motoren, nemlig mulighed for en utæthed i forbindelse med udstødningen. Alt dette kan naturligvis suppleres med andre kilder fx.en varmtvandsbeholder hvis du cirkulerer dit kølevand mhp. at få varmt vand – så sidder der også en ventil (overtryksventil) der kan lække vand.
    Endelig, lad dig ikke forlede af, at der er lidt olie i vandet som du finder – denne olie kan nemt stamme fra andre kilder og der skal meget meget lidt olie til før vandet får en oliefilm.

    Håber du bliver inspireret, hilsen Jan

    #10838
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Jan tak for det fine uddybende svar jeg skal nu igang med at gå den efter i sømmende nu hvor vi er kommet retur fra sommer ferie sejlads
    Mvh
    Kim

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.