Affugter i vinteroplagt båd

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2227
    Jesper Lassen
    Keymaster

    Hej.

    Jeg overvejer at købe en lille affugter af typen der kan fås for ca. 1.000,- til 1200,-. kr i byggemarkeder m.v. til at sætte op i min vinteroplagte båd.

    Har nogen erfaring med det? Er der noget specielt man skal være opmærksom på? Brand? Strømforbrug? Afløb?

    Jeg vil evt. køre den over et tænd/sluk ur, for eks. hver anden dag, da det næppe er nødvendigt at den kører hver dag.

    Alternativ: Disse kemiske tørre”dimser”. Har de nogen virkning, og i hvor lang tid?

    #9386
    giib
    Keymaster

    Sidste vinter fjernede jeg ALT hvad der kan indeholde fugt; tøj, hynder, madrasser m.m. og hængte sådan en fugtdims op i salonen over en spand.
    Båden holdt sig så godt som fugtfri HELE vinteren. Jeg skiftede fugtdimsen en enkelt gang over vinteren.
    Det skal lige bemærkes; jeg har erstattet den passive udluftningventil med en solcelledrevet ditto.

    Jeg er godt tilfreds med den måde det fungerer på.

    Og husk så lige at lade batterierne to eller tre gange over vinteren, det vil de sætte stor pris på.

    #9387
    Lars Bøllund
    Keymaster

    Hej Peter
    Hvad er det for en solcelledrevet ventilator du har købt. Jeg har den samme ide, men vil gerne høre hvad type du købte, og om du har yderligere erfaringer

    #9388
    giib
    Keymaster

    Hej Lars,

    Det er en Nicro Minivent 1000 (jeg er ikke sikker på modellen, men sikker på fabrikatet). Den kan købes i flere bådustyrs butikker.

    I år har jeg ladet båden ligge i vandet, da jeg troede jeg ville få brugt den i løbet af vinteren, hvilket jeg ikke har !!! Men båden ligger i vandet med hynder og alt muligt, og jeg har hængt en fugtpose i salonen (ligesom sidste år), og båden er STADIG tør og behagelig at komme ned i !!!

    #9389
    466
    Keymaster

    Jeg har i år købt en affugter. Den virker fint og bliver kørt med mellemrum. Der er et hygrometer på systemet og der kan sættes ekstern aftapning på. Affugteren er fra Harald Nyborg (vist 1400 kr.). Der er dog ikek en timer som tillader en aktivering hver dag med en der tillader at man kan køre enheden fra 0 til 24 timer.

    mvh Morten

    Hej.

    Jeg overvejer at købe en lille affugter af typen der kan fås for ca. 1.000,- til 1200,-. kr i byggemarkeder m.v. til at sætte op i min vinteroplagte båd.

    Har nogen erfaring med det? Er der noget specielt man skal være opmærksom på? Brand? Strømforbrug? Afløb?

    Jeg vil evt. køre den over et tænd/sluk ur, for eks. hver anden dag, da det næppe er nødvendigt at den kører hver dag.

    Alternativ: Disse kemiske tørre”dimser”. Har de nogen virkning, og i hvor lang tid?

    #9390
    allan torbensen
    Keymaster

    Jeg har købt en pose affugtsmiddel i Silvan og hængt den over køkkenvasken om vinteren. Så er jeg fri for at skal tømme en spand under posen
    Man skal selvfølgelig være opmærksom hvis der har været hård frost i længere tid.

    Vh Allan T.

    #9391
    861
    Keymaster

    Jeg har købt en pose affugtsmiddel i Silvan og hængt den over køkkenvasken om vinteren. Så er jeg fri for at skal tømme en spand under posen
    Man skal selvfølgelig være opmærksom hvis der har været hård frost i længere tid.

    Vh Allan T.

    Hej Allan
    Det er stadig en god ide at have en spand under, da væsken kan give grimme mærker i vasken VH Bente

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.