svajer voldsomt for anker/bøje

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2888

    Hej,
    Vi har en Bavaria 37 Cruiser fra 2006 (kort køl), der har den uheldige egenskab, at den svajer voldsomt fra side til side, når vi ligger for anker eller i en bøje. I stille vejr gør det ikke så meget, men når det blæser, så bliver rykkene i anker/bøje temmelig kraftige. Jeg har forsøgt at afhjælpe det på mange forskellige måder, men uden held. Er der nogen der har samme problem, og som har fundet en god løsning?
    Mvh Brian Gammelgaard

    #11051

    Ja det er et kendt problem for mange både. Jeg har prøvet mange råd, der ikke rigtigt virkede, men fik for et par siden et ankersejl. Det gav en markant forbedring
    Mvh Henrik Neve
    Bavaria 42 C

    #11052

    Hej Henrik,
    Tak for dit svar. Jeg har faktisk prøvet et ankersejl, men det var muligvis for lille. Ved du, hvor stort dit ankersejl er, og har du eventuelt et billede af det?
    Mvh Brian

    #11053

    Hej Brian
    Målet er 210 cm på alle 3 sider. Jeg har ikke et foto. Som jeg skrev har det givet et markant forbedring, men kunne måske godt forestille mig det lidt større. Prøv at google eller snakke med en sejlmager om det
    Mvh Henrik,

    #11054
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Brian
    Jeg har en Bavaria 30 med lav køl, og har oplevet det samme som dig, båden slingre voldsomt, når vi ligger for svaj/anker. Efter mange mere eller mindre fantasifulde forsøg, har jeg fundet en løsning som er tilfredsstillende. Af kraftig dug (det som man bruger til undertag) og brede sejlpinde har jeg lavet et slingresejl. Sejlet monteres under bommen helt ude agter ( i hulkelen) og fastgøres i øjerne i pulpittet. agterkanten er skåret i en bue, så det når helt ud til hækstaget. Slingresejlet strækkes ved at hæve bommen. Jeg har et par fotos og en tegning. Hvis du er interesseret så send mig din mail, så skal jeg “prøve” at overføre billederne.
    jensgjerum@gmail.com
    Mvh Jens Gjerum

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.