Køleboks i Bavaria 36 årg 2004

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2928

    Hej alle.
    Er der nogen der har en idé til forbedring af køleboks. Den kører næsten uafbrudt her i sommervarmen.
    Med sejlerhilsen
    Marianne Moric
    Momba

    #11150

    Vi har sat tætningsliste (til vinduer) hele vejen rundt på indersiden af låget på køleboksen – det virker.

    #11151
    #11152

    Har i mærket om den er fuld af is på køleribber ? Prøv at slukke og tø den op, der kommer meget vand ned i boksen så læg et håndklæde. Måske den køler bedre der efter 🙂

    #11153

    Tak for jeres idéer.
    Jeg har optøet, netop fordi der dannedes is. Men det iser til igen. Så nu vil jeg forsøge med tætningslister.
    SejlerHilsen
    Fra Marianne, Momba

    #12185
    Tim Nielsen
    Deltager

    Jeg boksede med svingende temperatur i vores køleboks sidste år. Så jeg har monteret en elektronisk termostat i stedet for den med karpillarrør, så nu kan jeg se temperaturen hele tiden – når vi er på sommerferie fryser den stadig til en eller to gange så blæseren ikke kan cirkulere luften i boksen, men nu opdager jeg det med det samme og så afmontere jeg den hvide kappe der sidder om køleribberne, den sidder kun med to skruer, sætter en lav boks under køleribberne og hælder så lunken vand ned over ribberne til alt is er væk. Det tar 5 minutter og så kører køleboksen igen, i stedet for at vente til det smelter af sig selv.
    Hilsen Tim Nielsen, CQ, B36C 2011

    #11154

    Tusind tak for dit svar.
    Jubi tænkte jeg. Det må være løsningen.
    Men desværre, vi har ikke blæser og køleribber som du beskriver.
    Derimod en frostboks, hvor køleribber er integreret i.
    Men tak for dit svar.
    Jeg afrimer også flere gange i løbet af sæsonen.
    Med venlig hilsen
    Marianne, Momba

    #11155

    Tusind tak for dit svar.
    Jubi tænkte jeg. Det må være løsningen.
    Men desværre, vi har ikke blæser og køleribber som du beskriver.
    Derimod en frostboks, hvor køleribber er integreret i.
    Men tak for dit svar.
    Jeg afrimer også flere gange i løbet af sæsonen.
    Med venlig hilsen
    Marianne, Momba

    #11156
    webmaster
    Keymaster

    Kære “Momba”

    jeres problem kan også være på den “anden” side – nemlig at kompressoren ikke kan slippe af med varmen. Jeg har selv haft problemer hermed i varme perioder og løsningen var at montere en ekstra blæser i området omkring kompressor der sørgede for ekstra ventilation i rummet omkring kompressoren. Jeg købte en ventilator til en computer – samt en ekstra som jeg skiftede på køleagregatet/kompressor – da de kører meget mere støjsvagt end den originale. Prøv at åbne op ind til kompressoren og tjek hvor varmt der er omkring denne.
    Endelig kan der også være tale om, at jeres “system” har tabt kølemiddel og derfor er mindre effektivt – men hvis det er tilfældet så vil I formentlig have problemer med at få tilstrækkelig nedkøling.
    Hilsen Jan

    #11157

    Kære Jan
    Tak for dit svar.
    Det lyder som om du har ret. Der er meget varmt ved kompressoren. Så der vil vi installere ventilation som du anbefaler. Selvfølgelig også få tjekket om der mangler kølervæske.
    Det må være løsningen.
    Igen, tusind tak for din løsning på problemet.
    Venligst MOMBA

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.