Ror går stramt

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2257

    Hej Alle

    Jeg har en Bavaria 38 cruiser fra 2010, jeg har det problem, at mit ror/rat er begyndt at virke strammere og strammere. Dog efter at have brugt det et stykke tid går det lidt lettere.
    Er der nogen herinde der har prøvet det samme og fundet ud af, hvad det skyldes.
    Skal ror bøsninger evt. skiftes eller kan der smøres?

    MVH Michael Johansen

    #10337
    Medl.nr. 255
    Keymaster

    Hej
    Jeg har en Bavaria 37 fra 2006 der gjorde det samme. Du skal have Dansk Marine Center til at udskifte dine rorbøsning til et rorleje og så er problemet løst.
    mvh
    Erik Vangsgaard

    #10338
    Medl.nr. 134
    Keymaster

    Hej Michael,
    Vi har selv en 38 cruiser fra 2004 og havde for 4-5 år siden samme problem.
    Roret gik til sidst så stramt at det rykkede 3-6 cm hver gang man flyttede på det.
    Det viste sig at der dannes alu korrosionspulver mellem det indstøbte alu-rør og kunststof bøsningen, som rorstammen glider i. Dette skaber et til stadighed øgende pres på rorstammen.
    Løsningen er at få skiftet glidlejet ud med et nåleleje også i kunststof og du vil opleve en fin kontakt med roret igen – faktisk bedre end fra ny 😉
    Søren fra Horsens Yachtværft udførte jobbet, som lå i omegnen af 6000,- incl optagning/ søsætning.
    Mvh Keld Poulsen

    #10339
    Medl.nr. 786
    Keymaster

    Hej Michael
    Min Bavaria 38 fra 2003 har også haft problemet.
    Da jeg tog båden på land i efteråret kontaktede jeg JEFA i Greve som ud fra bådens produktionsnr. kunne fortælle mig hvilke rullelejer der passede til lejehus og roraksel i min båd i stedet for de gamle glidelejer, prisen for et sæt rullelejer var 2200 kr., det var lidt besværligt, at få det gamle bundleje ud men alt i alt tog det ca. 4 timer, at udskifte de gamle glidelejer til rullelejer, efterfølgende er båden som forvandlet og roret er bedre end det nogensinde har været.
    Linket viser hvordan du får det gamle glideleje ud der sidder i bunden, og som sagt hvis du laver det selv er prisen ca. 2200 kr. når båden alligevel er på land.

    Mvh
    Steffen

    #10340

    Hej Michael
    Vi fik skiftet rorlejet i vores 36er , det blev skiftet til et med rullelejer i , det virker bare.
    Men lige til din orientering , så brugte jeg ” Dansk marine center ” de klarede opgaven
    Helt perfekt. Dog var der lige det med betalingen, det kostede mig ca 1300kr pr kørt time
    Så regningen løb op i over 7000kr for under en times arbejde ( selve lejet koster ca 1700kr)
    Og løftet op og i vandet er ikke i prisen.
    Så mit råd sørg for at få et bindende tilbud så undgår du en ubehagelig stor regning.
    ( vores 36er ligger i frederikshavn)
    Mvh. Momba

    #10341

    Hej Michael
    Vi fik skiftet rorlejet i vores 36er , det blev skiftet til et med rullelejer i , det virker bare.
    Men lige til din orientering , så brugte jeg ” Dansk marine center ” de klarede opgaven
    Helt perfekt. Dog var der lige det med betalingen, det kostede mig ca 1300kr pr kørt time
    Så regningen løb op i over 7000kr for under en times arbejde ( selve lejet koster ca 1700kr)
    Og løftet op og i vandet er ikke i prisen.
    Så mit råd sørg for at få et bindende tilbud så undgår du en ubehagelig stor regning.
    ( vores 36er ligger i frederikshavn)
    Mvh. Momba

    #10342

    Hej Alle

    Tak for jeres fine svar. jeg går nu i gang med at finde det bedste tilbud

    MVH Michael

    #10343
    Anonym
    Inaktiv

    Vi gjorde det selv. Nem opgave.

    #10344
    Mads Bendix
    Medlem

    Hej Michael
    Det samme skete for os sidste år. Vi skiftede det selv i foråret. Det er egentlig ikke så svært, men det kræver sikkert et par små donkrafte. På Bavarias facebookside er der flere billeder af hvordan det gøres. Ellers er du velkommen til at kontakte mig, så skal jeg prøve at forklare fremgangsmåden.
    Vh Mads

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.