Låger/døre

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2277
    Medl.nr. 1075
    Keymaster

    Hej
    Er der nogle der ved om der fåes låger/døre til nedgangen til kahytten?
    Vil gerne have skiftet de aftagelige plexiglaslåger ud med nogle der er hængslet fast, så de ikke skal pakkes op og ned hvergang man ønsker at lukke af.
    Og hvis ja hvor?

    På forhånd tak for hjælpen

    Michael Norup

    #10406
    Bo Lund Jensen
    Deltager

    Sådan en løsning kunne Fister også godt bruge

    #10407
    Medl.nr. 597
    Keymaster

    Jeg har spurgt Leif der laver cockpit borde. Han svarede:

    Hej Claus.

    Med hensyn til evt. dør til kahyt har jeg selv overvejet dette, er kommer frem til det vil være upraktisk idet dørene i åben tilstand vil rage ud i cockpit og være i vejen.
    En løsning jeg har valgt som bare fungerer, er at lægge pladerne oven på skydekappen
    med små plasttyper pålignet således pladerne ikke skrider når båden krænger.
    Du skal blot skære lidt af glasfiberen inde hvor skydekappen kører i garage, så kan kappen føres ind med pladerne liggende på og er hermed af vejen.
    En god/nem løsning som fungerer.
    De venligste hilsener
    Leif,

    Men målene er meget tæt på at kunne fungere vil jeg mene.

    #11592
    Medl.nr. 699
    Keymaster

    Hej Michael
    I årgangene startende for 5-6år siden, begyndte Bavaria at lave plexiglas-døre indfattet i træ, disse kan ses mange steder på nettet, herunder flere steder på Bavarias egen hjemmeside. Vi har sådanne og de er ikke i vejen, men ved specifikke motoromdrejninger kan de godt vibrere og give en irriterende lyd fra sig. Så der er pluser og minuser ved alt.

    Jeg har set løsningen som foreslået af Leif, hvilken er god og det er klart den letteste løsning.
    Mvh
    Kim

    #10408
    Medl.nr. 784
    Keymaster

    Når man også sejler om vinteren, ville det være rart med døre man kan lukke for at holde på varmen. Der er flere muligheder for at løse problemet med mindst mulig indgriben i pladsen i cockpittet. Dels kan dørene flyttes længere ind i kahytsnedgangen, dels kan de hængsles på lister der reducerer dørenes bredde (og nedgangens bredde), dels kan der monteres en liste eller ligefrem en klap på skydekappen så højden på dørene reduceres Dels kan de måske også laves så de åbner indad? Dørene skal naturligvis være fyldningsdøre med plexiglas som fyldning. Det må også være et krav at dørene kan lukkes så effektivt at de ikke kan brydes lettere op end skydekapperne kan nu.

    Skydekapperne er formentligt valgt fordi det er en dødsimpel og billig løsning, som passer fint til sejlads i sommervejr.

    Jeg skulle gerne opfinde nogle gode døre til vores egen Bav 38 2005, hvis jeg havde tid. Og ville naturligvis gerne dele opfindelsen.

    Måske nogle andre kan?

    mvh Jesper Milling

    #11593
    Medl.nr. 934
    Keymaster

    Jeg kan varmt anbefale “Leifs løsning”, som jeg har haft stor fornøjelse af i flere år. Det er super hurtigt og nemt at pakke pladerne af vejen på den måde. Tror ikke der er nogen bedre løsning.
    Mvh
    John

    #10409

    Hej!
    Jeg har lavet en hel låge i 12mm teakfiner og kantet med teaklister. Den passer perfekt til at lægge op på skydekappen og følger så med ind når der sejles. Den hviler på filtpropper, som man kender fra stole. Når vi er i havn er der egentlig lys nok om læ, så det bare hyggeligt at få trælugen i. Har fungeret fint for mig de sidste 3-4 år. NB. Låsen kan nemt flyttes, så nøglen passer. Jeg sejler i en bav. 33.
    Mvh.
    Jørgen

    #10410

    Hvorfor har jeg ikke tænkt på det noget før 🙁
    Tak for tippet Leif.

    Vh Allan T.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.