Dørhåndtag “hænger”

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2332
    Anonym
    Inaktiv

    På en af vore døre i kahytten “hænger” dørhåndtaget. Jeg har prøvet at afmontere selve låsen fra døren, men kan ikke åbne selve låsen herefter. Jeg kan se, at der er knækket en fjeder i “låsekassen”, men kan som sagt ikke komme derind.

    Ved nogen hvordan det klares eller alternativt, Hvor kan der købes en ny.

    Mange hilsner Flemming medl.nr. 965

    #10257
    Medl.nr. 807
    Keymaster

    Hej Flemming

    Sidste år havde jeg et håndtag som gik i stykker og efterlod døren lukket uden (normal) mulighed for at åbne den. Døren var ikke låst, men grebet have ikke længere forbindelse med palen. Jeg kontaktede Floor marine (det hed de jo dengang) som skaffede mig et nyt sæt med håndtag og låseblik som jeg monterede og det har virket upåklageligt siden.

    Mon ikke Dansk Marine Center kan fremskaffe en passende reservedel til din båd?

    Hilsen
    Dan

    #10258
    Erik Pedersen
    Deltager

    På låsepladen er der et hul hvor du kan stikke eks en tynd strikkepind ind – det vil låse låsen op.
    Hilsen Erik

    #10259
    Medl.nr. 807
    Keymaster

    Hej Erik,

    Jeg forstår godt hvad du mener, men det forudsætter at døren er låst.

    I mit tilfælde var døren blot lukket, ikke låst. Palen som går ind i karmen havde blot mistet kontakten med grebet og “hang” i karmen uden mulighed for at trække den tilbage i døren. I den situation hjælper strikkepinden ikke, men derimod kunne et “insisterende puf” på døren få den op.

    Hilsen
    Dan

    #10260
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Flemming

    Jeg har også problemet. Jeg har vendt håndtagene så de står op ad, derved kan man stadig lukke døren, fordi håndtagene ikke tynger nedad.

    Du må godt fortælle hvad du skal betale for en ny låsekasse, (jeg behøver ikke nye håndtag) hvis du finder denne. De rygter har hører er, at prisen skulle være omkring et par tusinde, så hvis du finder en god pris så er jeg også interesseret.

    hilsen
    Bjarne

    #10261
    Medl.nr. 934
    Keymaster

    Hej Flemming,- håber at alt er vel hos dig 🙂
    Jeg har haft en lignende situation med et håndtag der hænger. Et lille stykke fjeder stål var knækket i selve låsen. Jeg afmonterede låsen og afleverede den hos Herlev låseservice. De fiksede den for et par hundrede. Den kan være lidt tricky at få låsen på plads igen. Vær opmærksom på placeringen af det lille stykke blik, der styrer den lille pal, som sidder over håndtaget(den der låser døren).

    #10262
    Gert Lundberg
    Deltager

    Hej Flemming, der er måske også en mulighed for at du kan få hjælp hos Nordjysk Beslag i Aalborg, jeg har tidligere handlet beslag til skibsdøre hos dem, så måske kan de hjælpe.

    hilsen
    Gert

    #10263
    Medl.nr. 967
    Keymaster

    Hej Flemming.

    Jeg har haft det samme problem med flere låse. Låsekassen er “klemt” lukket med nogle tapper på den ene side. Hvis du forsigtigt slår disse tapper lidt åbne med en dorn eller ligne, kan du forsigtigt med lidt kraft vippe pladen af. Materialet er meget blødt. Det kan godt være at pladen bøjer lidt, men det er ikke et problem. Du kan nemt rette pladen op igen bagefter ved at slå forsigtigt på den med en hammer. Herefter skiftede jeg selv den fjeder der var brækket inden i med en fra et byggemarked. Fjederen havde ikke helt den samme dimension, men virker fint. Satte pladen i igen, og lukkede tapperne med en dorn. Husk at give det lidt fedt.

    Mvh.
    Henrik

    #10264

    Hej Flemming
    Du kan hos DMC købe en ny låsekasse, Jeg købte en for et par år siden. Den var ikke så dyr at jeg kan huske hvad jeg gav 🙂 Snak med Marianne Lund i butikken hun er altid flink og hjælpsom, og sammen med hende finder du ud af om det skal være en højre eller venstre.

    Med sejlerhilsen
    Henrik
    Nirvana
    Skive

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.