Bovpropel batterier og spilerstage

  • Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af Medl.nr. 767.
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2347

    Jeg har en Cruiser 38 fra 2008.
    Hvert eneste år er mit batteri til bovpropellen gået død, enten lige når sæsonen er startet eller midt på.
    Jeg har mistanke om at de ikke lader ordentlig, eller at det er en forkert type batteri. Er der nogen der har erfaring med korrekt størrelse, type og evt. overvågning.

    Jeg vil gerne have en spilerstage til min båd. Ved nogle hvilken størrelse og er der evt. nogen der har en til salg ?

    Ole 2964 6253

    #10244
    Bo Lund Jensen
    Deltager

    Hej Ole

    Hej Ole

    Jeg har gjort mig mine egne erfaringer vinteren igennem, da jeg næsten oplevede selv samme problem.

    Selv har jeg en Bavaria 37 (årg. 2007 – søsat 2008), som jeg overtog sidste sommer. Når bovpropellen kørte mere end 20 – 30 sekunder, gav motoren generator fejl.

    Jeg fandt frem til, at mit batteri var en kende for småt hvad angår amp. timer – men væsentlig var, at batteriet ikke kunne levere strøm hurtigt nok. Det vigtige er her batteriets koldstartstrøm styrke. Efter råd og vedledning fra Kolding Marine Center, købte jeg et Exide Dual Agm EP 900 på 100 ah. og KOLDSTARTSTRØM, EN (A) på 720, der bør passe optimalt til min 6 hk bovpropel.

    Glæder mig til at komme i vandet, og få det nye batteri testet 🙂

    Bo Lund Jensen
    Fister, Bogense

    #10245
    Medl.nr. 619
    Keymaster

    Hej Ole,
    Vedr. spilerstage.
    Jeg købte min spilerstage ved Selden. De har nogle samlesæt, hvor man køber det rå rør, enderne osv. Der burde medfølge en lille vejledning. De giver gerne vejledning om hvor tyk selve stagen skal være og hvor lang. Længden mener jeg til kapsejlads er ligetil at måle, nemlig det vandrette mål fra masten til der hvor stagen krydser forstaget. Det giver også god mening i forhold til håndtering af spileren, hvilket vil sige, at når spilerstagen sidder i den højde den skal på masten, så er enden af spilerstagen foran forstaget.

    Mange hilsner
    Martin Hvidt
    Off line, Kerteminde

    #11584
    Medl.nr. 767
    Keymaster

    Hej Ole

    Vedr. batteri til bovpropellen. Jeg kan kun anbefale at slutte bovpropellen til dine forbrugsbatterier. Jeg går ud fra, at du har mindst to parallelle, hvilket gør, at de bedre kan levere strøm nok. På den måde maksimerer du den strøm, du har til rådighed til forbrug i forhold til mængden af batterier ombord, samtidig med at bovpropellen har den kraftigst mulige strømkilde. Jeg havde to stk. 150Ah AGM på min 38, og det virkede perfekt. På min nuværende 42 har jeg tre parallelle 140Ah til forbrug, hvor bovpropellen også trækker fra.

    Mvh
    Peter

    #10246

    Hej Ole. Vi har et 185 amp. Til bovpropellen. (8hk). Så er den koblet sammen med forbrugs batterierne via et 95 m2 kabel. Forbrugsbatt. er på 450 amp(Vision agm batt.). Imellem batteri bankerne er et skillerelæ(Maks strøm på 2000amp). Når bovthrusteren aktiveres kobler skillerelæet dem sammen i min. 30 sek. Det virker!, men kører man med bovthrusteren i op til 20-30 sek. eller mere.. Så skal der altså meget kapacitet til, samt batt. af en hvis kvalitet også. Mvh Torben. BV 42.

    #10247
    Bo Lund Jensen
    Deltager

    Hej igen

    Så er “Fister” søsat., og mit nye batteri afprøvet til ug.

    Efter jeg har pudset kullene (4 stk.), spinder min bovpropel som ny. Så jeg vil fremover, inden søsætning, tjekke at kullene går frit i kulholderen.

    Mvh.
    Bo Lund Jensen
    “Fister”

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.