Tank rensning

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2580
    597
    Keymaster

    Er der nogen der har erfariger med at rense dieseltanken gennem hullet til tankmaaleren eller pa aanden vis faa adgang til bundslam? Hvor stor et hul skal jeg forvente hvis jeg aabner det og hvad er bedst til at forsejle med igen bagefter.
    Hygge

    #9921
    703
    Keymaster

    Hej. På vores bavaria 36 prøvede jeg sidste år at skrue dækslet af til tankmåleren. Jeg fik ikke dækslet helt af men nok til at stikke en sugeslange ned fra min 4 liters oliepumpe. Med slangen prøvede jeg at komme rundt i krogene for at se om jeg kunne suge vand eller slam op. Der kom heldigvis kun diesel op. Hvis man virkeligt skal ned i tanken bør man montere en inspektions luge.
    Mvh
    Søren.

    #9922
    søren dyrskjøt
    Keymaster

    Hej.
    Jeg oplevede det, som de fleste lystsejlere frygter allermest; at få motorstop lige før havnealløb. Jeg kunne dog holde motoren i gang i lave omdrejninger til jeg var mellem pælene, men så døde den også helt. Vejret var heldigvis helt ok. Det viste sig, at min sorte plasttank var befængt med dieselpest, så jeg måtte tømme tanken for 40 liter dog dieselolie, suget op gennem tankmåleråbningen. finfilteret var helt tilstoppet med en slimet masse. Herefter blev tanken fyldt op med frisk diesel og en snaps aditver hældt i.
    Nu har jeg så besluttet, at jeg i vinter vil lave et “mannehul” på Ø 15 cm, og har bedt en smed og at lave et dæksel i rustfrit stål til montagen. Herefter vil jeg hver vinter tømme tanken helt og gøre den ren.
    hilsen Søren Dyrskjøt, formand@danskbavariaklub.dk

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.