rorlejer ba33

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2237
    208
    Keymaster

    er der nogen der ved noget om nederste rorleje:skal roret dreje indeni kuglen eller skal kuglen dreje i båden.begge dele kan lade sig gøre da kuglen jo ikke sidder fast på rorstammen,hvis det er kuglen der drejer.vil den så ikke slide hul i båden:syntes der er et mærkeligt system.som jævnligt skal justeres,roret sidder helt tæt på bunden nu, så jeg får drejet en afstandsskive til at lægge mellem kuglen og roret på 10mm

    hilsen Ib

    208

    #9419
    576
    Keymaster

    Hej Ib
    jeg syntes også det er et mærkeligt system, men du skriver om det nederste leje er det ikke det øverste du mener, for det er jo netop formet som en kugle der bare ligger i noget man kunne betegne som en “skål ” det nederste er jo kapslet inde i en stor “gummi slange ” lukket med en pakdåse i toppen, dette har jeg ikke haft skilt ad, men det øverste er sådan som du beskriver det, en kugle af nylon eller andet kunststof.
    Jeg har bøvlet en hel del med det og sådan som jeg ser det skal rorakslen bare spændes med ringen( med de 2 huler ) til slør er væk og det ikke går for stramt og det er derfor der skal være en skive af kunststof under ringen der kan glide på toppen af “lejekuglen” netop for at kuglen ikke drejer.
    Jeg håber flere vil give deres mening til kende over dette emne

    Mvh. Kurt bc33

    #9420
    208
    Keymaster

    hej Kurt
    tak for dit svar,det nederste leje er det samme bare større

    Ib

    #9421
    Jesper Lassen
    Keymaster

    Jeg hører også til dem der kæmper med rorsystemet (klonk-lyde), endda på en næsten ny båd (2007). Jeg har strammet skiven med de 2 huller indtil lydene er næsten væk, men mangler lige det sidste. Hvis jeg strammer mere, så begynder det hele at gå for stramt. Dette er altså ikke hele løsningen.

    Skal der smøres? Med hvad?

    Hvad sker der hvis man skruer skiven med de 2 huller af? Falder hele roret med stamme så ud, eller hvad hænger det i?
    Er der nogen der har snit-tegninger over dette system, så man kan se hvordan det er opbygget? Hvilket fabrikat er det?

    Hvor er DYMC i disse problemstillinger? Der må da for pokker være noget fra det foretagende der har nogle løsningsforslag.

    #9422
    208
    Keymaster

    hej Jesper

    skiven med de to huller/møtrikken er der eneste der holder roret så fjerner du den falder roret et stykke ned,da det bliver hængende i rorkvardranten,

    har selv haft roret af flere gange

    Ib 208

    #9423
    576
    Keymaster

    Hej Jesper

    Jeg havde ringen af mens båden var i vandet, jeg havde sikret mig mod at roret faldt ned ved at trække et patentbånd under rorkvadranten og op til et par 8mm bolte også sætte det fast med et par møtrikker, jeg fandt fandt dog ud af ved den lejlighed at når båden er i vandet er der så meget opdrift i roret at det bliver oppe.
    Jeg havde problemer med at ringen gik løs – fik en ny efter 3måneder ( båden er købt i Tyskland ved Mola yach) informationen jeg fik var følg. der skulle være en ring af kunstsof mellem ringen og lejet ( det var der ikke så det skulle jeg selv fremskaffe Floor sagde jeg kunne lave et af noget hård PVC) også skulle jeg spænde ringen så meget jeg kunne!!!!! og sikrer med locktite – det lød jo fuldstændig forkert og roret kunne naturligvis ikke dreje, derfor løsnede jeg det igen, desværre ikke nok idet at det stadig går for stramt, men det er ikke til at løsne p.gr. af locktiten.
    Selvom det er for stramt er det også begyndt at lave klonkelyde så måske skal der nye lejer til jeg ved det ikke er noget usikker.

    Mvh Kurt bc33

    #9424
    208
    Keymaster

    hej fra Ib

    har ved lp yacht i mou undersøgt lidt om rorlejer
    skal roret dreje i kuglen eller omvendt
    svaret var ,det drejer lidt i begge dele,men noget egentligt svar syntes jeg ikke det var.lige som jeg selv har de haft nogle både hvor roret skrabede på bunden.hvor eftet man lagde en afstandsring imellem roret og kuglen,hvilket fantes fra ny af.men dog ikke på min.på nogle både .isør større end 33,havde de forstærket bunden omkring rorbøsset da det kunne give sig.man lagde nogle lister ud fra bøsset i en stjerne og glassede dem fast.jeg mener ikke at jeg selv her de problemer.
    overvajer at sætte faste bøs i til næste år.skal lige undersøge på messen hvad der fås

    snakken med mou var rigtig god,og jeg måtte endelig ringe igen hvis der var mere

    hilsen Ib

    med.208

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.