- Dette emne har 4 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 12 år, 2 måneder siden af 749.
-
ForfatterIndlæg
-
april 26, 2010 kl. 11:13 #2429749Keymaster
Vi har lige overtaget en Bavaria 30 fra 2005 og vi er absolutte nybegyndere. Vi har 2 promlemstillinger som vi gerne vil have hjælp til.
1. vores Simrad AP 12/ AP 14 autopilot er meget længe om at slippe rattet når vi går fra auto til manuel styring. Det tager op til 60 sekunder at før den slipper rattet.
2. Vores rat sidder løst – selve akslen som rattet sidder på, sidder fast (efter at vi har spændt boltene i tårnet), men rattet sidder løst på akslen.Er der nogen der har gode råd ?
Hilsen Peter Gradman
april 26, 2010 kl. 13:38 #9709Lars BøllundKeymasterHej Peter
Har selv AP12 på min 33 Cruiser fra 2006. Har også af og til oplevet at den “ikke vil give slip”, men aldrig i så lang tid, og har altid fået den løs ved lige at “nørkle” med rattet.
Det kører jo via et morse kabel så selv når du styrer manuelt kører kablet i selvstyrer motoren. Det sidder altsammen i rummet agten for agterkahytten/kistebænken. Prøv at check at der ikke er noget der er gået løst, også selve aktiverings cylinderen, som sikkert sidder med 4 bolte/møtrikker i skottet til kistebænken.Rattet er monteret på en konisk aksel med feder/not og holdes fast med en møtrik. Hvis du skruer bremsestiften ud (det hvide plast håndtag) vil du se en møtrik der kan spændes med et spilhåndtag. Det må være den der er løs.
Det er jo også det du kan adskille for at tage rattet af og dermed få mere plads i cokpittet under land. Pas på federen, den sidder løst og kan falde ud. En god ide er at lime den fast med lidt kontaktlim.
Håber du får løst dine problemer, ellers har Simrad nok en service afdeling du kan rådføre sig med.Med sejler hilsen
april 27, 2010 kl. 11:06 #9710749KeymasterHej Lars
Tak for svaret det vil jeg prøva af i weekenden. Jeg er også i kontakt med importøren af Simrad, men venter på deres endelige svar.Hej Peter
Har selv AP12 på min 33 Cruiser fra 2006. Har også af og til oplevet at den “ikke vil give slip”, men aldrig i så lang tid, og har altid fået den løs ved lige at “nørkle” med rattet.
Det kører jo via et morse kabel så selv når du styrer manuelt kører kablet i selvstyrer motoren. Det sidder altsammen i rummet agten for agterkahytten/kistebænken. Prøv at check at der ikke er noget der er gået løst, også selve aktiverings cylinderen, som sikkert sidder med 4 bolte/møtrikker i skottet til kistebænken.Rattet er monteret på en konisk aksel med feder/not og holdes fast med en møtrik. Hvis du skruer bremsestiften ud (det hvide plast håndtag) vil du se en møtrik der kan spændes med et spilhåndtag. Det må være den der er løs.
Det er jo også det du kan adskille for at tage rattet af og dermed få mere plads i cokpittet under land. Pas på federen, den sidder løst og kan falde ud. En god ide er at lime den fast med lidt kontaktlim.
Håber du får løst dine problemer, ellers har Simrad nok en service afdeling du kan rådføre sig med.Med sejler hilsen
november 16, 2010 kl. 11:28 #9711749KeymasterProblemet med det løse rat er løst – det skulle blot spændes med spilhåndtaget.
Problemet med autopiloten er ikke løst. Jeg har fået skiftet printkortet i selve den mekaniske enhed, med det løste ikke problemet. Jeg er nået til den konklusion at det er en mekanisk fejl og det vil jeg se om jeg kan finde en løsning på til foråret. Desværre er der ikke meget hjælp at hente hos hverken Simrad eller Floor Marine.
september 16, 2012 kl. 08:12 #9712749KeymasterProblemet med autopiloten er endelig løst her i foråret. Isbak Marineservice har skiftet nogle tandhjul i enheden. Udgift i alt kr. 4.500
Peter Gradman -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.