Tømning af vandvarmer i Bavaria 32 Cruiser (2010)

  • Dette emne har 5 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 12 år siden af 834.
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2529
    dan.jorgensen
    Keymaster

    Hej

    I weekenden stod der frostsikring på programmet, herunder tømning af vandvarmeren.

    Jeg havde læst andetsteds her på forummet at man kunne åbne en ventil på selve vandvarmeren og derefter bruge slangen på badeplatformen som hævert og så kunne det meste løbe ud af sig selv. Men det havde jeg altså ikke held med.

    Efter at have tømt vandvarmeren ud i bunden af båden og derefter pumpet vandet med manuel pumpe op i en spand tænkte jeg at der simpelthen MÅ være en nemmere måde at gøre det på.

    Jeg håber der er nogle der har samme båd som vil indvie mig i den “kloge” måde at gøre det her på?

    Hilsen
    Dan

    #9857
    703
    Keymaster

    Hej Dan. Jeg ved ikke om jeg har den smarteste måde at gøre det på, men her er et bud.
    Jeg har købt en 4 liter vakuum pumpe med forskellige slange tilslutninger. Pumpen kan købes i mange tilbehørs butikker. En af slangerne passer nogenlunde ind i vandbeholderens slange og på den måde kan du tømme vandbeholderen samtidig med at du samler vandet op i pumpen. Da der kun kan være 4 liter i pumpen, skal den tømmes et par gange. Skriv igen hvis du er i tvivl.
    mvh
    Søren

    #9858
    346
    Keymaster

    Hej Dan. Jeg ved ikke om jeg har den smarteste måde at gøre det på, men her er et bud.
    Jeg har købt en 4 liter vakuum pumpe med forskellige slange tilslutninger. Pumpen kan købes i mange tilbehørs butikker. En af slangerne passer nogenlunde ind i vandbeholderens slange og på den måde kan du tømme vandbeholderen samtidig med at du samler vandet op i pumpen. Da der kun kan være 4 liter i pumpen, skal den tømmes et par gange. Skriv igen hvis du er i tvivl.
    mvh
    Søren
    Hej Dan
    Jeg gør det på samme måde. En vakumpumpe fra biltema eller what ever. På min B31 løber der en blå slange hen til indgangen til motorrummet, ind med slangen der passer i hullet og efter et par tømninger er den helt tom.

    #9859
    774
    Keymaster

    jeg havde mekaniker på forige år til vinterkonsavering af mim motor og han brugte en vackom pumpe til at tømme beholderen med og det virkede så der er den retige måde i år tømte jeg selv uden en pumpe ved aftapning i en flaske ved at puste i bruserslangen og derved at skabe tryk i beholderen men sikken et arbejde det var så næste år køber jeg en vacompumpe god vinter til alle

    #9860
    giib
    Keymaster

    Jeg blev inspireret af Søren, og brugte den vakuumpumpe jeg også bruger til olieskift.

    Alletiders idé, tak Søren.

    #9861
    834
    Keymaster

    Jeg tømmer min tank med trykluft,
    Åben hanerne og sæt tryk på bruseslangen bag på båden, der kommer meget vand selv om man syntes man har tømt godt ud.
    I motorrummet er der en afblændet slange som man tager proppen af og lader restvand løbe ud i “sumpen” det kan pumpes ud med lænspumpen.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.