Membran

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2692
    Anonym
    Inaktiv

    Hej er der nogle af jer der har skiftet membranen og hvor længe har i sejlet med den gamle? hvordan er det at skifte, problematisk eller?

    Mvh Kurt

    #10560
    Medl.nr. 1142
    Keymaster

    Hej, jeg har selv skiftet min, på den Bavaria 38, jeg lige har solgt.
    Opgaven er at motoren skal trækkes frem, drev og motor skilles for at drevet kan komme ud.
    Forsikringen siger max 7 år til membranen. Dato står på membranen fortæller hvor gammel den er.

    Mvh Thomas

    #10561

    Kære Kurt. Jeg fik skiftet membranen på min Bavaria 33C i efteråret 2012 da den var 7 år gammel. Det er Volvos angivelse af at levetiden kun er 7 år, som forsikringen givet vil bruge, hvis der opstår læk på en ældre membran, som fik mig til at skifte. Jeg fik BM Marine i Køge til at ordne det for mig. De havde i 2012 en fast pris på opgaven på 5.196 kr. plus moms. Mvh. Hans

    #10562
    Anonym
    Inaktiv

    Tak for jeres svar, det må jeg så se at få ordnet

    Mvh Kurt

    #10563
    Medl.nr. 934
    Keymaster

    De 7 år er en garanti der gælder under værst tænkelige forhold(varme, salt, i vandet året rundt osv). Jeg talte med en VP mekaniker, som sagde at man selv kan se, hvordan den har det nedefra under det udvendige gummi omkring drevet. Min er 11 år gammel er stadig blød og ser fin ud,- den står også på land halvdelen af året. Men det er rigtigt det med forsikringen, så man skal have lidt is i maven:-)
    Mvh John.

    #10564
    Medl.nr. 906
    Keymaster

    Jeg skiftede selv membranen da den var ca 11 år gammmel (Bavaria 36 – 2003). Den fejlede absolut intet. Var blød og fin – uden den mindste revne eller sprække.
    Det er et stort arbejde at skifte den. Hvis man kan få det gjort for 5- 6000 kr + moms – er det en rimelig pris. Prisen på membranen skal jo trækkes fra.

    Mvh Ole Glerup

    #11597
    Anonym
    Inaktiv

    Det er forskelligt fra forsikring til forsikring. Fx har Bavaria Yacht Forsikring samt Pantaenius intet krav om det.
    Men jeg har fået den anbefaling fra Pantaenius at når den er over 7 år, så få en autoriseret VP mekker til at checke den, og få dem til at lave en kvit på kontrol af den, hvert andet år.

    Der ligger en video på YouTube, fra et Hollandsk firma der viser hvordan man gør det, det er til et MS25S drev.

    Go vind
    Sebastian Westerhoff
    S/Y Idéfix

    #10565
    Medl.nr. 784
    Keymaster

    Tak for video.

    #11598
    Medl.nr. 1145
    Keymaster

    I fobindelse med køb af vores Bavaria 2001 sidste år i UK, fik jeg det ind i kontrakten, at membranen skulle skiftes (samt stort motoreftersyn) på forhandlerens regning. Ingen problemer i det, og så overholdes VPs manual.

    At undlade de anbefalede serviceeftersyn og udskiftninger er simpelthen at sætte liv på spil. Når det drejer sig om en membran, er et visuelt check bestemt ikke godt nok (blødt gummi kan f.eks. være tegn på alvorlig svækkelse af gummiets styrke). Denne membran er måske det allermest kritiske på hele båden, idet en revne hurtigt (i løbet af minutter, hvis motoeren kører) vil udvides, og søvand fosse ind i båden. Der er INGEN mulighed for at stoppe for denne lækage!

    Kopi af regningen for udskiftningen i UK lød på omkring 10 000 kr. Jeg havde i forvejen indhentet en pris på omkring 12 000 kr fra Bdr. Petersen i Gilleleje, så prisen ligger deromkring. Selve DIY kittet ligger omkring 4000 kr ialt. De sidste penge er givet godt, da det er et simpelt men tidskrævende arbejde at skifte membranen.

    Med udskftning hvert 7. år (derfor var 2001 Bavariemodellerne billigere efter 2008 og 2015) snakker vi om under 1000 kr for at overholde forskrifterne og sikre liv. Sammenholdt med, hvad vi ellers bruger på vores kære både, er beslutningen ikke så svær.

    #10566
    Preben Petersen
    Deltager

    Jeg har lige fået skiftet membran i min BV36 fra 2004, den var som ny,

    #10567
    webmaster
    Keymaster

    Hej Kurt
    Har i år skiftet membran for første gang på min bavaria 34 fra 1999.
    Membranen fejlede intet, og var hverken mør, revnet eller utæt. Måske har jeg bare været heldig.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.