Oliefyr

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2679
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Forum
    Jeg har anskaffet mig et Webasto oliefyr og skal have det installeret her til vinter, Båden er en 36c 2011 og manualen til båden beskæftiger sig stort set ikke med eltavlen.
    Jeg havde tænkt at bruge en af “F kontakterne” til at styre strømforsyningen, men åbner man skabet for at se hvor man skal finde en tilslutning så må man melde pas! Er der der nogen her der kan hjælpe med information omkring tavlen eller om strømforsyning til ekstraudstyr, som et oliefyr?

    sejlerhilsen
    Kurt Christensen

    #10539
    Medl.nr. 1018
    Keymaster

    Jeg fik et lignende fyr monteret for 2 år siden af en Wabasto forhandler. Han koblede det hele direkte på batteriet, så fyret kører uafhængigt af om du har hovedafbryderen slået til.
    Jeg har Telestart på så jeg kan starte fyret med telefonen og det kan så starte uden hovedafbryderen er tændt. Desuden kommer man ikke til at slukke fyret uden det har kørt afkøling via hovedafbryderen når man forlader båden.

    #10540
    Medl.nr. 784
    Keymaster

    Kan desværre ikke hjælpe med dit spørgsmål, men kun melde at vores fyr også er på en eller anden måde koblet direkte til batteriet så fyret altid har strøm til afkølingsfasen, når man slukker. Men mærkeligt nok er der også en afbryder (og dermed en sikring) på eltavlen, som skal være tændt for at kunne starte fyret. Håber meget at Webasto har god dokumentation.

    #10541

    Hej Kurt
    Prøv og se om dette link ikke kan hjælpe dig mht. eltavlen

    https://www.yachtcharterlemmer.de/files/example/paneel%20bavaria.pdf

    Stor sejlerhilsen
    Kim Lodberg

    #10542
    Anonym
    Inaktiv

    Hej og tak til alle jer der har reageret på mit ?
    Jeg kan se at der er noget jeg kan bruge, super.
    Jeg gik efterfølgende på linket til Bavarias hjemmeside og her kunne jeg logge på og indføre min båd, model årg osv. derefter kan man så finde alle oplysninger om båden bl.a. el instalationer : En betjeningsvejledning til betjeningspanel 301 og 302 på 24 sider med el diagram, kort sagt alt hvad jeg skal bruge.
    Tilbage er der bare et rungende spørgsmål: hvorfor fik jeg ikke det da jeg købte båden hos Floor?

    Godt vi har vores Bavaria klub
    msh.Kurt

    #10543

    Hej Kurt

    Har du mulighed for at sende det link som du brugte til at indføre dine båd oplysninger til kaj.krogh@gmail.com

    på forhånd tak.

    Mvh. Kaj

    #10544
    Medl.nr. 784
    Keymaster

    Vores fyr stopper når hovedafbryderen afbrydes. Men det forhindrer ikke fyret i at blæse videre indtil brænderen er kølet af. Der må altså være en forbindelse til batteriet uden om hovedafbryderen og een forbindelse igennem hovvedafbryderen/sikringspanelet. Og jeg er sikker på at sådan SkAL det være, for at være sikkert.

    #10545
    Medl.nr. 1018
    Keymaster

    Til Ines og Jesper Milling. Men så har du ikke mulighed for at starte det via et telemodul hjemmefra.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.