Montering af radio

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2290
    656
    Keymaster

    Hej
    Jeg har en 30 cruiser og skal til at montere radio i denne.
    På et tidspunkt har jeg set et indlæg (google) hvor der stod at ledningerne var forberedt til højtalerne, jeg kan ikke finde det indlæg igen, er der nogen der ved om det er rigtigt?
    Er der en klemme/sikring radioen skal monteres i?
    Andre råd og erfaringer modtages gerne.

    Mvh
    Allan Holtz

    #9425
    375
    Keymaster

    Hej Allan.

    Min Bavaria 30 er fra 2006 og havde ledninger liggende bag det forreste skab i salonen i styrbord side, så den er god nok. Jeg valgte dog at trække nogle nye, da jeg ikke kunne finde ud af at føre den ene ledning over i bagbord side. Jeg monterede højttalerne i stuverummet under sæderne så det kunne slet ikke betale sig at bruge dem. Ledningen til bagbord blev ført under dørken mellem kortbord og pantry. Mont. af radio er nem: Tag blot dækplade at kontrolpanel og monter i stedet den medfølgende holder radioen bagefter skubbes i. Antenne er blot 2 meter ledning ophængt bag ryghynde – God arbejdslyst

    MVH Jan

    #9426
    323
    Keymaster

    Hej Allan

    Det er rigtigt at højtalerledningerne er i den foreste skab i styrbords side når man fjerner den lille plade der er derinde. Hvis du vil trække den ene af dem over i bagbords side kan du føre den bag skottet i skabet frem i forkahytten. Når du har gjort dette kan du fjerne den øverste glasfiberliste ved at skære i fugen med en hobbykniv og fjerne skruerne.
    Nu kan du føre ledningen over i bagbords side.
    Når du skruer glasfiberlisten fast igen kan det ikke ses at du har skåret i fugen.

    Mvh
    Jan Olsson

    #9427
    656
    Keymaster

    Tak for svarene

    Jan (375) hvad er det for en dækplade du mener?
    På pladen hvor automatsikringen sidder, er der på bagsiden en udfræsning der svare til en autoradio, det havde jeg tænkt mig at skære ud og monterer radioen.

    Hvor har I taget strømmen fra?

    Mvh Allan

    #9428
    375
    Keymaster

    Hej igen Allan.

    Det er sikkert det du skal gøre ang. montering. I min båd var hullet dog allerede skåret hvorefter der var sat en plastplade med dobbeltklæb for hullet – det gik måske lidt for hurtigt på værftet??
    Strømmen er taget fra den anden side af el-panelet, ved den frie kontakt med en node på. Med en spændingsmåler kan du finde ud af hvor du skal forbinde for at radioen virker. Vær opmærksom på, at når du aktiverer kontakten, er der hele tiden spænding – den svinger kun ca. 2 volt – så radioen kan huske kanalerne. Denne funktion er fin lige ind til du tager hovedafbryderen……

    MVH Jan Lildballe

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.