Ekstra forbrugs batteri

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2173
    Sebastian Schiøler
    Keymaster

    Hej
    Kan man uden videre installere et ekstra forbrugs batteri ved at parallel forbinde det til det eksisterende eller skal man have en ny lader?
    Det drejer sig om en B33 med nuværende 115 amp og jeg ønsker at montere et mere på 115 amp.

    Mvh.
    Zeb

    #9218
    giib
    Keymaster

    Når man parallel forbinder batterier, SKAL de være af samme fabrikat, størrelse og type, og ikke mindst lige gamle. Og første gang de lades op, skal de lades hver for sig. Og de skal lades til samme niveau; så det er nemmest bare at lade dem begge til 100%.

    Men er det sådan, at man har et nyere batteri (som er blevet behandlet pænt), kan man godt supplere med et nyt identisk batteri.

    Et batteri, der har været dybdeafladet 1-3 gange, er IKKE blevet behandlet pænt.

    Husk på, at batteri der koster kr. 2.000, holder mere end dobbelt så længe som til kr. 1.000. Jeg mener her, at det kan være et dyrt at spare. Og sørg for aldrig at aflade til mere end 50-75% af kapaciteten.

    #9219
    allan torbensen
    Keymaster

    Hej Zeb.
    Ja, du kan sagten montere ekstra forbrugsbatteri, hvad jeg også mener er nødvendigt i en moderne båd med en masse elektronisk isenkram. Og det er rigtigt, at det er vigtigt at det for det første er i samme størrelse som det andet, som ikke må være for gammel eller misbrugt.

    Nej du behøver ingen ny lader hvis det fortsat er den originale lader der sidder i din båd. Hvis ellers den er helt iorden, skulle der ikke være nogen problemer i det og motorensgenerator kan også sagtens klare det.

    Allan Torbensen

    #9220
    Sebastian Schiøler
    Keymaster

    Hej Allan
    Det er allerede gjort og det fungerer helt fint med org. laderen. I forbindelse med installationen af en SwingThruster gik jeg lidt amok og fik installeret 3 x 120 Amp gel batterier, så nu kan jeg vist ligge for svej temmelig længe med TV, varme, køl osv. kørende.
    En yderligere grund til at installere batterierne var at Floor havde lagt 250 kg ballast i stævnen som nu delvist er blevet udskifter med bovpropel og batterier som jo er noget mere brugbart end sandsække.

    Mvh.
    Zeb

    log: 375 sm 2008

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.