Nye Forbrugsbatterier

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2346
    Medl.nr. 807
    Keymaster

    Hej

    Vores forbrugsbatterier er desværre defekte og vi skal have dem udskiftet til nye.

    Vi har i dag to stk. Banner SHD 635 44 (135Ah) som har holdt i 5 sæsoner.

    Jeg har kigget på Exide Gele ES1600 (140Ah) som en mulighed. Jeg har set dem til 2.999,00 stk. hos http://www.akkumulator.dk/

    Direkte link: http://www.akkumulator.dk/exide-gele-batteri-12v-140ah-900a-en.html

    Men inden jeg kaster mig ud i at handle vil jeg trække på lidt ekspertviden herinde. Der er jo helt sikkert nogle der sidder med noget erfaring fra egen historik.

    Er der nogle af jer der har nogle gode råd om hvad man bør skifte til og hvorfor?

    Hilsen
    Dan

    #10238
    Medl.nr. 784
    Keymaster

    Vi har 2 stk af præcis den omtalte EXIDE type. De passer præcist ned i bænken på vores Bav 38 cruiser 2005, kablerne tilslutter uden problemer eller forlængere, og vi har vel haft dem i 5 år, tror jeg. Vi har altid lader på dem, har kørt dem ned til 0 et par gange, men ellers er de der bare og fungerer tip top. Har monteret et par lægter henover dem, for at de ikke falder ud, hvis båden tipper rundt. De er meget tunge.

    mvh Jesper Milling

    #10239

    Har skiftet mine ud til varta Marine de er godt nok dyre men det virker og de har rigtig lang holdbarhed i forhold til banner

    #10240

    Jeg har netop monteret to ES1600 GEL batterier i vores B37C fra 2006, og det gik smertefrit.
    Vær opmærksom på at ladespænding på et syre batteri og et GEL batteri ikke er den samme. GEL skal være 14,4V.
    Kontakt evt Lars fra Randers Bådudstyr, han plejer også at kunne give en god pris.

    #10241

    Hej Dan
    Hvis du går ind på Hellers fra Kastrup, kan du se hvad de kan tilbyde.
    Jeg selv har monteret 1 stk. 140 amp. agm batteri.
    Det er et fint alternativ til gele batterier, og så er de lidt billigere og vedligeholds fri.
    Hilsen Svend Erik

    #10242
    Medl.nr. 767
    Keymaster

    Hej Dan

    Jeg vil stærkt anbefale AGM. De er særdeles robuste, og kan klare store mængder strøm både ved forbrug og opladning. Både AGM og gel batterier er gode ifht. dybdeafladning, men gel batterier er dyrere og bliver ødelagt, hvis de oplades med for kraftig strøm.

    F.eks. to stk. 150 Ah Vision AGM. Det havde jeg selv på min tidligere båd, og var meget glad for dem. Set til 1950 kr. hos Hellers: http://hellers.dk/2013-01-26-14-49-57/batterier/db6FM150/vision-fm-serie-agm-150-a.

    Hvis du har plads og ofte har mere end en enkelt nat uden landstrøm, så overvej at sætte tre stk. i, så de ikke bliver ladet så dybt ned.

    Mvh
    Peter

    #10243

    Hej. Kan også anbefale Vision batt. Vi har 3 150amp. i parallel. Husk at montere dem så der er korrekt belastning på dem. Samt korrekt ladesp. Hellers har dem til en rigtig go pris. Mvh Torben Fly.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.