Korrosion af søventiler

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2408
    703
    Keymaster

    Jeg har tidligere skrevet et indlæg omkring lugtgener ved toilettet i vores Bavaria 36 fra 2004.
    Tak for de mange gode råd.
    Jeg besluttede mig nu alligevel for at skifte alle slanger til toilettet, da jeg så at der var kommet en ny meget gastæt slange på markedet.
    Jeg gik igang med arbejdet, løsnede de 2 spændebånd på stutsen, som sidder på udtømningsventilen, og hvad skete. Stutsen knækkede af da jeg rykkede i slangen. Det var vel at mærke uden brug af værktøj, kun med håndkraft. Der var uden tvivl tale om spændings korrosion. Stutsen er jo også udsat for både saltvand og ammoniak.
    Selve skroggennemføringen så ok ud. Jeg checkede også de andre kritiske ventiler, nemlig saltvandsindtag til skylning af toilet og kølevands indtag. Men her så ventilerne og stusten fine ud, også selv om jeg både rykkede i dem og slog på dem.
    Men heldigvis fandt jeg problemet med stutsen, inden båden kom i vandet.

    mvh
    Søren Wrang Sønderborg.

    #9681
    703
    Keymaster

    Problemet er nu løst.
    Jeg har ved Palby Marine købt nye skroggennemføringer, ventiler, bøjninger osv.
    Skroggennemføringer er nu skiftet til bronze ventiler, så nu skulle jeg kunne tage det roligt på det punkt.
    En anden fordel er at den store tømmeventil til toilet nu går meget nemmere mht åbning og lukning.

    Søren Wrang Sønderborg.

    #9682
    allan torbensen
    Keymaster

    Jeg så på messen i Bella, kan ikke huske hos hvem, skroggennemføringer og ventiler i kraftig plast. De lignede fuldstændig i størrelse og udformning dem vi har siddende originalt og så virkelig solide ud. Måske er det den vej vi skal.

    #9683
    giib
    Keymaster

    Jeg mener det er Masnedø Marine der forhandler dem. De er lavet af fiberarmeret plast, og skulle efter sigende kunne holde til lidt af hvert. Det er i hvert fald slut med tæring

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.