Erfaring med solceller / vindmølle?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2469
    767
    Keymaster

    Er der nogen, der har erfaring med brug af solceller og/eller vinmølle på båden ved sejlads i Danmark? Hvor meget strøm giver det i praksis, og hvor kan det bedst monteres på båden (min er en Bavaria 38)?

    Jeg har pt. ingen af delene, men vil gerne kunne supplere batteriernes kapacitet ved ankring i flere døgn, hvor der ikke er landstrøm til rådighed.

    #9771
    giib
    Keymaster

    Du bør nok gå efter solceller.
    Når man ligger for anker, ligger man typisk i læ, og så er vindmøllem jo ikke til meget nytte.

    #9772
    767
    Keymaster

    Du bør nok gå efter solceller.
    Når man ligger for anker, ligger man typisk i læ, og så er vindmøllem jo ikke til meget nytte.

    Det kan der nok være noget om. Har du erfaring for, hvor meget man reelt får ud af en solcelle i forhold til den nominelle ydelse? I DK altså.

    #9773
    208
    Keymaster

    jeg har endnu ikke haft strømproblemer efter 2 dage for anker,men det er da nærliggende bare at starte motoren et øjeblik,den lader med 60amp og der skal noget af en solselle til at opveje det

    208

    #9774
    767
    Keymaster

    jeg har endnu ikke haft strømproblemer efter 2 dage for anker,men det er da nærliggende bare at starte motoren et øjeblik,den lader med 60amp og der skal noget af en solselle til at opveje det

    208

    Men måske kan en solcelle gøre, at jeg kan ligge 3-4 døgn for anker uden at starte motoren. Mit skønnede forbrug over et døgn for anker med køleskab plus diverse er 100Ah, så dvs. at jeg i snit skal køre motoren ca. 1½ time hver dag. I praksis længere, for det er begrænset, hvor længe batteriet tager imod 60A gennem ladeperioden. Så vil det være sjovere at supplere med en solcelle end at skulle lytte til dieselhakkeren.

    #9775
    giib
    Keymaster

    Det kommer meget an på monteringen. Men der er ingen tvivl om, at montering på vippebeslag er det bedste rent udnyttelsesmæssigt, men også det mest upraktiske.

    Jeg har ingen bud på udnyttelsesgraden.

    #9776
    Anonymous
    Keymaster

    Placering af solcelle, jeg har en monteret forand skydeklappen, der render man alligevel ikke rundt, det er noget med en bom og sådan
    Uanset om der er sol eller ej, dog skal der være lyst,lader en solcelle altid, mere eller mindre.
    Ca. 5 amp lader min i timen.
    Til sejllads i Danmark: vælg en solcelle.

    #9777
    767
    Keymaster

    Placering af solcelle, jeg har en monteret forand skydeklappen, der render man alligevel ikke rundt, det er noget med en bom og sådan
    Uanset om der er sol eller ej, dog skal der være lyst,lader en solcelle altid, mere eller mindre.
    Ca. 5 amp lader min i timen.
    Til sejllads i Danmark: vælg en solcelle.

    Sandt 🙂 Ved du, hvor mange Watt, den er specificeret til? Og har du mon et billede af, hvordan den sidder?

    #9778
    Anonymous
    Keymaster

    Placering af solcelle, jeg har en monteret forand skydeklappen, der render man alligevel ikke rundt, det er noget med en bom og sådan
    Uanset om der er sol eller ej, dog skal der være lyst,lader en solcelle altid, mere eller mindre.
    Ca. 5 amp lader min i timen.
    Til sejllads i Danmark: vælg en solcelle.

    Sandt 🙂 Ved du, hvor mange Watt, den er specificeret til? Og har du mon et billede af, hvordan den sidder?

    Så må du lige vente lidt, skal så ned i båden først, manualen ligger der, vil også tage et billed.

    mvh 467

    #9779
    Anonymous
    Keymaster

    Hej igen

    Den solcelle jeg har er den flexible fra SOLARA.de Typen er :
    SOLARA Modules M-Serie, (Marine-serie). Hvor den er købt ved jeg ikke da den var monteret på båden da jeg købte den. Ved at den er flexsibel gør også at den er meget tynd og kan trædes på.

    mvh
    467

    #9780
    767
    Keymaster

    OK – tak skal du have. Hvis du på et tidspunkt for lejlighed til at tage et billede at, hvordan den sidder, vil jeg meget gerne se det.

    Mvh
    Peter

    Hej igen

    Den solcelle jeg har er den flexible fra SOLARA.de Typen er :
    SOLARA Modules M-Serie, (Marine-serie). Hvor den er købt ved jeg ikke da den var monteret på båden da jeg købte den. Ved at den er flexsibel gør også at den er meget tynd og kan trædes på.

    mvh
    467

    #9781
    Anonymous
    Keymaster

    Hej Peter 767

    Nu har jeg nogle billeder, kan ikke sætte dem ind her?????
    Kan du oplyse mig din email adr. Min er: jgrnfeldt@gmail.com

    #9782
    søren dyrskjøt
    Keymaster

    Hej, jeg har en 38.er med solcelle monteret på “garagen”, den er skræddersyet dertil og yder ved fuldt sol i cenit 110 wat, så den holder altid batterierne toppet op. Jeg har regnet lidt på det, den kan ved ankerligger klare køleboksen, hvis solen er på. Jeg er meget gald for den og har nu i 10 år haft gode erfaringer med solcelle. Jeg er overbevist om, at den er medvirkende til, at mine batterier, der nu kører på 8. år stadig er friske, fordi de altid er toppet op.
    med venlig hilsen Søren Dyrskjøt

    #9783
    767
    Keymaster

    Hej Søren

    Det lyder interessant. Hvad mener du med “garagen”? Har du evt. billede af monteringen? Og hvad bruger du af laderegulator for at batterierne ikke bliver overladet med så stor en solcelle?

    Mvh
    Peter

    😀 Hej, jeg har en 38.er med solcelle monteret på “garagen”, den er skræddersyet dertil og yder ved fuldt sol i cenit 110 wat, så den holder altid batterierne toppet op. Jeg har regnet lidt på det, den kan ved ankerligger klare køleboksen, hvis solen er på. Jeg er meget gald for den og har nu i 10 år haft gode erfaringer med solcelle. Jeg er overbevist om, at den er medvirkende til, at mine batterier, der nu kører på 8. år stadig er friske, fordi de altid er toppet op.
    med venlig hilsen Søren Dyrskjøt

    #9784
    søren dyrskjøt
    Keymaster

    Hej – garagen er det ophævede ruftag, hvorunder skydekappen Føres ind i, når du åbner til kahyt. Jeg har en regulator, som jeg blev anbefalet af firmaet i Kirial ved Grenå, som er ekspert i solceller, jeg kan henvise dig til: Ib Nielsen, http://www.grenaasolenergi.dk hilsen Søren
    PS: måske ses vi i Odden havn i Kristihemmelfartsdagene til træf??

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.