Hvordan undgås at kortplotter slukker pga. lav spænding?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2470
    767
    Keymaster

    Er der nogen, der har løst problemet med, at kortplotteren slukker eller genstarter pga. lav spænding, når der trækkes mange ampere fra batteriet?

    Det kunne enten være ved start af motor, hvis plotteren er tilsluttet startbatteriet, eller pga. elektriske spil eller bovpropel, hvis plotteren er tilsluttet forbrugsbatteriet.

    #9786
    654
    Keymaster

    Hej!
    Det er et lidt træls problem at stå med. Jeg har aldig selv oplevet dette. Mit forbrugsbatteri er på 3 x 140 Ah, hvortil jeg også har koblet min bovthruster.

    Hvor langt ned dykker spændingen målt direkte på batteriet poler ved den store belastning, og hvad dykker spændingen til under den store belastning målt direkte ved kortplotteren?

    Er der væsentlig forskel på disse to målinger skal du kigge på dit ledningsnet ( dimmensioner/dårlige forbindelser etc. )

    Dykker spændingen flere volt målt direkte på batteriet er det her du må finde en løsning.
    – batteriet kan være dårligt
    – forkert type med relativ høj indre modstand og dermed ikke egnet til store belastninger
    – batteriet kan være for lille til opgave.

    Plotteren bør være koblet til forbrugsbatteriet, så du ikke har noget forbrug på startbatteriet andet end startmotoren.
    Du bør nok udvide din batterikapacitet og evt. have seperat batteri til spil og thruster.
    Få evt lidt inspiration hos Kjøller på http://www.kjoeller.com/strom_i_baaden.htm

    #9787
    giib
    Keymaster

    Startbatteri bør KUN bruges til startbatteri.

    Hvis plotteren slukker/genstarter på grund af, at spændingen dykker, er forbrugsbatteribanken dimensioneret forkert = for få amperetimer (Ah)

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.