Ekstra 12V installationer til panelet

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2522
    597
    Keymaster

    Er der nogen der ved hvordan man korrekt tilsutter ekstra 12V installationer til panelet saa man udnytter de ledige nummer kontakter og drager fordel af spaendingsregulering, sikringer etc. Jeg skal tilslutte 12V-220V og 12V- 110V omformere samt en 12 volt fladsskaerm. Det kraever maaske at man koeber esktra stik til indgangen bagpaa panelet? Hvem saelger dem? Og hvordan hanger indgange sammen med numrene paa forsiden?

    #9839
    giib
    Keymaster

    Hej 597

    Der er ledige klemmer på panelets bagside der er mærket med F1 til F5.
    Nogle kan trække 10 A og nogle 30 A, så hold lige øje med hvad du tilslutter og hvor.
    Der skal bruges almindelige spadestik, som kan købes overalt.

    #9840
    597
    Keymaster

    Hejsa

    Tak for hint. Har nu vaeret forbi baaden for at se hvordan det ser ud. Lyder til du har styr paa det. Jeg tror jeg kan se hvad du taler om. Markeret med Res 1, Res 2 etc (Ikke F1, F2 osv). Jeg kan nu se at radioen allerede er koblet paa Res 5. Er dog ikke helt klar for mig hvilke der kan traekke de forskellige stroemstyrker. Hvis jeg kobler plus paa her, skal jeg saa koble minus paa det samme sted hor radioens minus sidder? Jeg proevede at maale spandingsforskellen paa Res 1 og det sted hvor radioens minus sidder og det gav en summende lyd og da jeg maalte mellem radiones plus (Res 5) og dens negative tilkobling paa det panel der sidder paa baadens skrog sprang 20Amp sikringen. Hmmm

    Dertil et lille spoergsmaal ekstra. Hvor jorder jeg bedst mine tilkoblinger?

    Jeg har taget et par fotos som reference men kan ikke se hvordan jeg kan sende dem til dig via dette system

    #11559
    giib
    Keymaster

    Der er et jord panel skruet på et panel bag strømskabets låger. Det er en kobberstang med flere tilslutninger på. Rimelig nem at finde.

    Korrekt; de hedder RES.1-5 på panelets bagside.

    FM radioen har allerede dens egen strømudtag. Det er på fronten mærket med en node. Så der er ikke nogen grund til at bruge nogle af RESerne.

    #9841
    597
    Keymaster

    Ja saa er det lykkes.

    Jeg har efterhaanden fundet ud af at jord tilsvarer det aflange panel som sidder paa skroget bag banelet selvom det ikke ligner en kobber stang. Det er ogsaa der minus tilsluttes, hvor som helst der er plads og der findes en moetrik der passer i stoerrelsen. Derudover jordes der tilsyneladende ikke. I min tiligere refererede jeg til min vhf radio (og ikke min musikradio) som benytter en ekstra tilslutning. Jeg burde jo selv have tankt paa den losning, at hvis jeg allerede har en esktra (F) tilslutning saa maa de andre jo benytte samme logik. Men det var rart at forstaa hvordan det haneger sammen under alle omstaendigheder.

    Jeg kan I oevrigt anbefale at frakoble batterierne paa selve baterierne og ikke kun paa de to haandtag naar der leges bag panelet. Til trods for at jeg havde frakoblet batterierne med haantagene lykkedes det min kaere onkel som er svagstroemsingenioer at braende min 125 Amp sikring af paa et tidligere forsoeg!

    Tak for raad undervejs

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.