Erfaring med Axiom i Bavaria 32´s konsol?

Tagget: 

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #12753

    Hej
    Jeg er blevet den glade ejer af en Bavaria 32 fra 04. Jeg vil gerne installere en Raymarine Axiom i konsollen i cockpittet. Her sidder i forvejen en et par raymaine instrumenter. Log og lod, samt betjening til selvstyrer. Er der nogen herinde, som har erfaring med at overgå til Axiom? Hvis, så mangler jeg svar på:

    1 Kan signalet fra loggen og signalet fra transducer til de ´gamle´instrumenter kobles direkte på Axiom? Altså helt afmontere de gamle instrumenter, og men genanvende de originale sensorer og kablinger op til konsol?
    Eller kan de originale sensorer kun tolkes af Axiom, hvis signalet kommer – først til det gamle instruement og så videresendt til Axiom?

    2 Er Axiom nem at styre selvstyren med? Altså hurtigt? Eller skal der skiftes rundt hele tiden, så det er smart at beholde et selvstændigt betjningspanel til selvstyrer, så den er hurtigt at korrigere på?

    3 Er det lykkes nogen at få plads til en 9 tommer model nedlagt i konsollen? Altså nedfældet som fast montage i en ny plade, hvor de originale instrumenter før sad?

    #12774
    John Bisgaard
    Deltager

    Hej Keld
    Nu kommer det lidt an på hvilken konsol du har. Jeg har også en BV32 fra 04. Den er “født” med en øvre instrumentbøjle med tre Raymarine instrumenter på stribe (vind, log/lod og selvstyrer). Det er nogen af de bedste instrumenter Raymarine nogensinde har lavet, så dem har jeg genbrugt. Til gengæld er den gamle C80 sendt på pension. Skærmen er lavopløselig, har en lille betragtningsvinkel og det er ikke en touchskærm som dem vi omgiver os med i dag. Jeg har monteret en Axiom 9. Der fås en pæn konverteringramme fra den gamle til den nye.
    De gamle instrumenter er forbundet i netværket SeaTalk1. Alle de oplysninger de giver kan du nemt få over til en Axiom 9. Den kører i SeaTalkNG (next generation). Der fås et overgangsstik med ledning som blot skal i en ledig udgang i de gamle instrumenter – og vupti, så er de gamle instrumenter med på det nye netværk. Jeg monterede det hele i eftersommeren og det virker glimrende. Samtidig kunne jeg fjerne ca 4-5 kilo gammelt ledningsnet! Der var rigeligt med plads til den nye plotter (fylder mindre end den gamle.
    Vh John

    #12775
    John Bisgaard
    Deltager

    PS: Hvis der ikke er en ledig ind/udgang i de gamle instrumenter, så kan tage det netværksstik der ellers var tilsluttet den gamle plotter og få adgang til det gamle netværk på den måde.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.