Størrelse på bovpropel B40C

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2225
    henrikpo
    Keymaster

    Jeg er ved at overveje hvilken bovpropel der skal monteres i nye B40c.

    Båden vejer ca. 9 ton, men har et fribord der er lavere end. f.eks 39’eren.

    Jeg er selv mest stemt for en Vetus 55kgf, da jeg da kan nøjes med et Ø150mm rør. Vetus anbefaler denne på både op til 12.5m, min båd har totallængde på 12.35m.

    De større bovpropeller benytter 185mm rør, hvilket vil give større vandmodstand.

    Jeg har også kigget på de nye jet Thrustere, men er ved at begrave ideen igen, selvom de små skroggennemføringer og dermed vandmodstand taler for løsningen.

    Har nogen erfaringer de vil øse ud af? På forhånd tak.

    mvh
    Henrik

    S/Y Madicken

    #11525
    giib
    Keymaster

    De er da ellers skide smarte; nem installation, og ikke særlig stort indgreb på skroget. Pumpen er direkte tilsluttet motoren, så der ikke behøves motor og batteri ude i stævnen. På den måde spares der en masse plads og vægt, hvilket også er godt for farten, i hvert fald en lille smule. Nu er min båd kun 30, så jeg behøver ikke bovtruster, ellers ville jeg nok vælge en jet truster.

    Jeg har svært ved at se fordelen ved den traditionelle propeller bovtruster, i forhold til en jet truster.

    #9379
    henrikpo
    Keymaster

    Der er bare det ved det, at med de små motorer som vi har på vores sejlbåde, er den hydrauliske løsning ikke en mulighed. Derfor er kun deres elektriske versioner (med batteri) en mulighed for mig.

    Endvidere havde jeg håbet at man kunne undgå at skulle i gang med glasfiber og spartelmasse med denne jet-løsning, men det slipper jeg ikke for, da almindelige skrogennemføringer ikke er en mulighed, da de ikke sprøjter vandet ud i den korrekte vinkel. De anbefaler et Ø60mm rør som føres gennem skroget. Havde jeg kunnet anvende almindelige skroggennemføringer, og sluppet for plastarbejdet, havde jeg nok valgt jet-løsningen.

    mvh
    Henrik

    S/Y Madicken

    #9380
    giib
    Keymaster

    De ting du nævner der, viste jeg ikke, eller var i hvert fald ikke opmærksom på.

    Men set i det lys, kan jeg da kun give dig ret. Så den eneste fordel er altså de mindre huller, der skal laves i skroget, og det er ikke nok til at opveje de andre udfordringer med jet løsningen.

    #9381
    Sebastian Schiøler
    Keymaster

    Hej
    Til info så fik jeg monteret en RMC swingthruster på min B33C sidste forår. http://www.rmcmarine.com
    Den sidder helt fremme i forreste stuverum og er dermed længere fremme og også dybere nede (idet den svinger ned ved aktivering) end en tunnel og har dermed større virkningsgrad.
    Den jeg fik monteret er på 4 kw 65 kgf, det er overdiminsioneret, men slet ikke for meget hvis den også skal have virkning i over 10 m/s sidevind når man bakker ind i en bås.(min båd vejer lidt over 6 t lastet)
    En bekendt i en B39 har en af samme størrelse men med tunnel og den er da fuldstændig virkningsløs når det blæser og man har brug for den, så 55 kgf tror jeg desværre vil være spild af penge.
    Swingthrusteren er dyr, men jeg lover dig at konen bliver glad

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.