Motordata på kortplotter

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2229
    Jesper Lassen
    Keymaster

    På min B30C er motoren (som ved mange andre) udstyret med et Volvo Penta EVC-instrument og NMEA-interface for præsentation af motordata på kortplotteren (ifølge VP motorbeskrivelse).

    Har nogen erfaring med dette. Hvad kræves der af ekstraudstyr for at dette kan lade sig gøre. Skal der monteres censorer mv. på motoren? Er motoren fra fabrikken forbundet med kortplotteren hvis denne er tilvalgt ved købet?

    Det er specielt en temperaturmåler-angivelse der har min interesse. Det kunne være rart at følge motorens temperatur som sikkerhed for at kølingen er i orden.

    #9392
    giib
    Keymaster

    Jeg kan næsten ikke forestille mig andet end temp. er en af de data der i forvejen sendes til en eller anden form for indikator/alarm. Jeg vil tro at udover temp., er der sensor for olietryk også.

    Så hvis der er NMEA interface, er det vel “bare” at tilslutte motoren til plotteren. Men husk at TX<->RX og RX<->TX; altså transmit til recieve og omvendt. Og du kan godt have to enheder tilsluttet den samme NMEA port.

    Min motor er desværre med det “gamle” instrument, og vist nok UDEN mulighed for EVC/NMEA Men jeg gad rigtig godt at have lidt flere motordata til rådighed

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.