Rengøring af propel

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2260
    Medl.nr. 807
    Keymaster

    Da båden kom op i år, var propellen godt begroet. Nu skal den så rengøres. Tidligere har jeg sat den i “blød” nogle timer i husholdningseddike og det har virket rimeligt nok, men det kræver en god indsats efterfølgende for at få alle rur-rester væk.
    Hvad gør i andre med hensyn til rengøring af propellen?

    #11591
    Medl.nr. 648
    Keymaster

    Hej Lone og Dan
    Hvis I kan bruge det, gør jeg følgende:
    Højtryksrenser umiddelbart efter båden er taget af vandet. Resultat: Stort set alle rurer er væk. (Vi har normalt kun ganske få)
    I blød i eddike som I gør. Og skrubber med en husholdnings svamp – med den ru side: Resultat: Blank skrue.
    Polerer i brasso inden båden sættes i vandet.

    #10354
    Gert Lundberg
    Deltager

    I stedet for eddike, kan du også med fordel bruge et skrappere afkalkningsmiddel, f.eks. et i bruger i jeres husholdning.

    #10355
    Medl.nr. 934
    Keymaster

    Jeg har med fordel indsmurt propellen grundigt i linolie el. lign., pakket de enkelte dele ind i tætomsluttende plast og ladet den ligge godt lunt vinteren over. Olien, som sætter sig godt fast, bliver harsk og giftig hvilket begrænser begroningen. Det fjerner den ikke, men din propel bliver nemmere at rengøre.

    #10356

    Hej Lone og Dan
    Hvis det er en broncepropel gør jeg det, at jeg lægger den i eddikesyre og derefter skrubber den med en pensel. Skylles derefter i ren vand i en spand.
    Hilsen Verner

    #10357
    Medl.nr. 827
    Keymaster

    Jeg skrubbede forsigtigt med en køkkensvamp, og brugte barnacle remover. Altså specielt til fjernelse af rur. Min propel er af messing, og blev skinnende flot.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.